Annonce
Indland

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kortere transporttid mellem Aarhus og København vil have stor betydning, mener erhvervsorganisationer.

Dansk Industri har længe arbejdet for den "vitale forbindelse", som en Kattegatbro mellem Østjylland og Sjælland vil være.

For en forbindelse vil være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv. Sådan lyder det fra Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

- Man kan skære en væsentlig del af transporttiden mellem Aarhus og København væk. Det er præcis de tidsgevinster, der er afgørende for erhvervslivet.

- Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger Michael Svane.

Regeringen har søndag meddelt, at den vil videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Den vurdering er Jesper Højte Stenbæk, som er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, enig i.

Det vil "nærmest skabe en fælles region mellem Aarhus og København", mener han. Han fortæller, at en bro er efterspurgt i erhvervslivet.

- Vi har en række store medlemmer, der meget gerne ser en Kattegatbro blive bygget, siger Jesper Højte Stenbæk.

En forbindelse kan ifølge Transportministeriet forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København betydeligt. I bedste fald med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Ud over den kortere rejsetid kan en Kattegatforbindelse også skabe mere robusthed. Det vurderer Michael Svane.

- Hvis eksempelvis Storebæltsbroen lukker (for eksempel grundet en trafikulykke, red.), så kan Kattegatforbindelsen være åben. Det betyder, at vi bedre kan regne med at komme frem og tilbage, siger Michael Svane.

En Kattegatbro kan ifølge Michael Svane realistisk set være klar til brug i 2035-2040. En vej- og persontogforbindelse vil formentlig koste omkring 90-95 milliarder kroner, vurderer han.

Myndighedernes foreløbige undersøgelser har tidligere sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner.

Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.

I 2018 igangsatte VLAK-regeringen en undersøgelse af projektet. Regeringen har besluttet at videreføre forundersøgelsen på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding For abonnenter

Allan pumpede vand hele natten: Haven forvandlet til en svømmepøl

Annonce