Annonce
Sønderborg

Kendt cykelentusiast løb med eftertragtet pris

Jesper Schack har været en af de helt centrale personer i Sønderbogs deltagelse i Tour de France 2021. Arkivfoto: Claus Thorsted
Erhvervsmand Jesper Schack fik årets INITA-pris for sin helt centrale rolle i Sønderborgs deltagelse i Tour de France 2021.

Sønderborg: Det var denne gang Jesper Schack, der løb med INITA-prisen 2018, da den blev uddelt tirsdag aften af Sønderborg Handel.

- Med stor viden, engagement og indsats har han været kraftigt medvirkende til, at vi i 2021 for alvor kan sætte Sønderborg på kortet også langt ud over vores grænser. Som den erhvervsmand og ildsjæl han er, er det en stor glæde at kunne overrække dette års INITA-pris til Jesper Schack, sagde formand Rikke Torré.

Jesper Schack har også været dybt involveret i kampen for at få verdens største cykelløb til Danmark og Sønderborg om godt to år. Han har været i tæt kontakt med den franske organisation bag Tour de France, ASO, som konsulent for Sønderborg Kommunes del af den danske tourstart.

Jesper Schack skabte virksomheden Telebilling, som han for år tilbage solgte for 150 millioner kroner til et australsk it-firma. Men han er også kendt som tidligere habil cykelrytter på topplan og siden med mange poster og stor erfaring indenfor den danske cykelverden.

Annonce

Med stor viden, engagement og indsats har han været kraftigt medvirkende til, at vi i 2021 for alvor kan sætte Sønderborg på kortet også langt ud over vores grænser.

Rikke Torré, formand, Sønderborg Handel

Særligt initiativ og vilje

Jesper Schack har lavet mange store cykelløb i Danmark de seneste årtier, ligesom har han været dybt engageret i flere udgaver af Danmark Rundt og VM i landevejscykling i København i 2011.

Han har af to omgange og alt i otte år været formand for Sønderborg Cykel Klub og blev her februar igen valgt til formand. Han var også i fire år medlem af Dansk Cykle Unions bestyrelse.

INITA-prisen gives til en person, forening eller virksomhed, som har taget et særligt initiativ og vist vilje til at gøre noget til gavn for byens erhvervs- og handelsliv eller gjort byen kendt ud over lokalområdet.

Den er tidligere gået til blandt andet Skærtoft Mølle, Linaks Bent Jensen, Sønderborg Ingeniør- og Byggeforretning, Historiecenter Dybbøl Banke samt Bitten og Mads Clausens Fond samt brødrene Michel og Daniel Totaro, som driver Bella Italia Hotel & Restaurant.

Sidste år vandt Peter og Anita Matthiesen, som driver Kinorama i Borgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce