Annonce
Gear

Kia dropper Optima i Europa

Kia Optima vokser ind i direktørklassen i tredje generation. Men den kommer kun som sedan og vil ikke blive solgt i Europa. Foto: Kia
Den store Kia Optima kommer i en ny generation, der kører uden om Europa, og dermed Danmark, hvor modellen ikke skal sælges længere.

Det er snart slut med den store Kia Optima herhjemme. Kia har nemlig besluttet at stoppe med at sælge modellen i Europa, når en ny femte generation af Optima lanceres.

Producenten har netop vist billeder af den helt nye Kia. Det er en bil, som vokser med fem centimeter, så den når en anseelig størrelse på 4,9 meter i længden og dermed vokser fra firma- og ind i direktørklassen.

Hvornår leverancerne til Europa - og dermed Danmark - stopper vides endnu ikke. Men det forventes at blive i løbet af 2020.

Der er flere årsager til, at Kia nu drosler ned i denne klasse på vore breddegrader.

Annonce

Nye vaner

Over en kam er den klassiske firmabilsklasse presset. Ikke alene fra de mange nye høje biler, men også fra premium-modeller som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Volvo V60, der sammen med VW Passat sidder tungt på markedet i både Danmark i Europa. Det presser også gamle bestsellere som Ford Mondeo, Opel Insignia og Peugeot 508.

Hyundai tog konsekvensen for et par år siden og droppede i40-modellen, mens Toyota har udfaset Avensis, som dog siden er delvist erstattet af den større Camry.

Honda har for længst stoppet med at sælge Accord’er i Europa. Samtidig er der dog også logistiske forklaringer. I Europa sælger stationcars bedre end sedaner. Derfor har fabrikken produceret Optima stationcars udelukkende til det europæiske marked, men nu satser Kia i større grad på sedanerne og har ikke udviklet den nye Optima-model som stationcar.

Mere downsizing

Lene Mejdahl Iversen, som er pressechef hos den danske Kia-importør, uddyber udviklingen.

- Europa er et forholdsvist lille marked. Ved at fjerne produktionen af Optima stationcars kan man fokusere mere på at producere sedaner til de store markeder, for eksempel i Asien, hvor der er afsætning på disse, siger Lene Mejdahl Iversen og fortsætter:

- På den måde kan man koncentrere sig om andre biltyper til Europa, hvor der er fokus på downsizing. For eksempel er den nye Kia Ceed Stationcar meget rummelig og tager delvist over.

Kia Optima blev introduceret herhjemme for nogle år siden i den tredje noget amerikanske version. Den blev hurtigt fulgt af fjerde generation, der især har solgt som stationcar og som plug-in.

Det er blevet til omkring 700 biler i år, der primært er solgt til private, og altså ikke firmabilskunder. Danskerne får dog alternativer fra Kia, da både Ceed og den nye høje Xceed kommer som plug-in-hybrider fra årsskiftet. Her er værdierne for rækkevidden på ren el dog endnu ikke klar.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];