Annonce
Gear

Kia dropper Optima i Europa

Kia Optima vokser ind i direktørklassen i tredje generation. Men den kommer kun som sedan og vil ikke blive solgt i Europa. Foto: Kia
Den store Kia Optima kommer i en ny generation, der kører uden om Europa, og dermed Danmark, hvor modellen ikke skal sælges længere.

Det er snart slut med den store Kia Optima herhjemme. Kia har nemlig besluttet at stoppe med at sælge modellen i Europa, når en ny femte generation af Optima lanceres.

Producenten har netop vist billeder af den helt nye Kia. Det er en bil, som vokser med fem centimeter, så den når en anseelig størrelse på 4,9 meter i længden og dermed vokser fra firma- og ind i direktørklassen.

Hvornår leverancerne til Europa - og dermed Danmark - stopper vides endnu ikke. Men det forventes at blive i løbet af 2020.

Der er flere årsager til, at Kia nu drosler ned i denne klasse på vore breddegrader.

Annonce

Nye vaner

Over en kam er den klassiske firmabilsklasse presset. Ikke alene fra de mange nye høje biler, men også fra premium-modeller som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Volvo V60, der sammen med VW Passat sidder tungt på markedet i både Danmark i Europa. Det presser også gamle bestsellere som Ford Mondeo, Opel Insignia og Peugeot 508.

Hyundai tog konsekvensen for et par år siden og droppede i40-modellen, mens Toyota har udfaset Avensis, som dog siden er delvist erstattet af den større Camry.

Honda har for længst stoppet med at sælge Accord’er i Europa. Samtidig er der dog også logistiske forklaringer. I Europa sælger stationcars bedre end sedaner. Derfor har fabrikken produceret Optima stationcars udelukkende til det europæiske marked, men nu satser Kia i større grad på sedanerne og har ikke udviklet den nye Optima-model som stationcar.

Mere downsizing

Lene Mejdahl Iversen, som er pressechef hos den danske Kia-importør, uddyber udviklingen.

- Europa er et forholdsvist lille marked. Ved at fjerne produktionen af Optima stationcars kan man fokusere mere på at producere sedaner til de store markeder, for eksempel i Asien, hvor der er afsætning på disse, siger Lene Mejdahl Iversen og fortsætter:

- På den måde kan man koncentrere sig om andre biltyper til Europa, hvor der er fokus på downsizing. For eksempel er den nye Kia Ceed Stationcar meget rummelig og tager delvist over.

Kia Optima blev introduceret herhjemme for nogle år siden i den tredje noget amerikanske version. Den blev hurtigt fulgt af fjerde generation, der især har solgt som stationcar og som plug-in.

Det er blevet til omkring 700 biler i år, der primært er solgt til private, og altså ikke firmabilskunder. Danskerne får dog alternativer fra Kia, da både Ceed og den nye høje Xceed kommer som plug-in-hybrider fra årsskiftet. Her er værdierne for rækkevidden på ren el dog endnu ikke klar.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Esbjerg står sammen: Stor donation af beskyttelsesudstyr til Sydvestjysk Sygehus

Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Danmark

Liveblog: Tyskland har nu 1000 corona-dødsfald

Annonce