Annonce
Udland

Kina skruer ned for handel med Sverige efter kritik

Jonas Ekstromer/Ritzau Scanpix

Sverige kritiserer Kina for anholdelse af svensk-kinesisk forfatter. Nu mindsker Kina samhandlen med Sverige.

Kina vil neddrosle samkvemmet med Sverige på en række områder, herunder kultur og handel.

Det siger Gui Congyou, Kinas ambassadør i Sverige, til Göteborg-Posten.

- Vi indfører ikke blot begrænsninger på kulturområdet. Vi begrænser også udveksling og samarbejde inden for økonomi og handel, siger han.

Ambassadøren kommer ikke ind på, hvad handelstruslen mere praktisk indebærer, eller hvornår det vil ske.

De kinesiske tiltag er reaktioner på Sveriges kritik af, at Kina har anholdt den svensk-kinesiske forfatter og forlægger Gui Minhai.

Han oprettede i 2012 et forlag i Hongkong. Det udgiver bøger, som Kinas kommunistparti har forbudt.

Han er nu fængslet i Kina for at have afsløret statshemmeligheder.

Han har en datter i Sverige, og hun kæmper for at få ham løsladt.

Kina siger, at Sverige blander sig i interne kinesiske anliggender.

Ydermere beskylder Kina Sverige for at støtte en kriminel.

/ritzau/TT

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce