Annonce
Udland

Kinesisk gigant brager mod salgsrekord på singles day

Noel Celis/Ritzau Scanpix
En igangværende handelskrig med USA har ikke afholdt forbrugerne i Kina fra at shoppe løs på singles day.

De kinesiske forbrugere er godt på vej mod at smadre rekorden for onlinesalg på den særlige shoppingdag ved navn singles day.

Det viser foreløbige tal fra den kinesiske internethandelsgigant Alibaba.

Efter mandagens første 12 timer i Kina har Alibaba solgt for cirka 27,4 milliarder dollar - omkring 185 milliarder kroner. Sidste år lød det samlede beløb efter 24 timer på 30,7 milliarder dollar - knap 210 milliarder kroner.

Sidste års beløb ser derfor ud til at blive slået betragteligt.

Den kinesiske økonomi befinder sig ellers i en nedgang for tiden. Det er yderligere forværret af en igangværende handelskrig med USA.

Derfor var dette års singles day også på forhånd udset som et potentielt fingerpeg om de kinesiske forbrugeres købelyst.

Og den ser ud til at være intakt. Allerede 68 sekunder efter åbning havde Alibaba rundet salg for en milliard dollar.

Singles day er et 11 år gammelt kinesisk koncept, hvor kunder lokkes i butikkerne - eller ind hos internetforhandlere - med slagtilbud 11. november.

Konceptet kendes blandt andet også fra amerikanske black friday, der holdes hvert år dagen efter thanksgiving.

Både black friday og så småt også singles day har vundet indpas i Danmark.

Navnet singles day henviser til datoen 11/11. Dagen er desuden dedikeret til Kinas mange millioner singler - som en modvægt til valentinsdag.

Dette års singles day i Kina blev skudt i gang med et stort gallashow i Shanghai, hvor den amerikanske popstjerne Taylor Swift optrådte.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce