Annonce
Erhverv

Kinesiske milliarder skal redde rejsegiganten Thomas Cook

Phil Noble/Reuters
Rejseselskabet Thomas Cook kæmper med gæld, men nu er kinesisk storaktionær klar med løsning.

Den britiske rejsegigant Thomas Cook, der blandt andet ejer danske Spies, er i økonomisk knibe, men nu kan en kinesisk håndsrækning komme selskabet til undsætning.

Det er den kinesiske storaktionær Fosun Tourism, der er klar til at skyde et beløb svarende til 6,2 milliarder kroner ind i Thomas Cook.

Det oplyser Thomas Cook i en meddelelse fredag.

Pengene vil sikre, at rejseselskabet har nok polstring til at klare sig gennem vintersæsonen 2019/2020. Desuden skaber det rum for, at selskabet kan investere i at udvikle forretningen.

Planen indebærer en ny struktur for Thomas Cook.

Kineserne vil som en del af aftalen få kontrol over Thomas Cooks forretning for charterrejser, mens de vil få en mindre aktiepost i Thomas Cooks flyselskab af samme navn.

- Efter at have set på en bred vifte af muligheder for at mindske vores gæld og få en mere bæredygtig økonomi har bestyrelsen besluttet at gå videre med en plan om rekapitalisere virksomheden, siger Peter Fankhauser, administrerende direktør for Thomas Cook, i en meddelelse.

Aftalen indebærer, at en markant del af Thomas Cooks gæld bliver konverteret til aktier. Thomas Cook havde ved udgangen af marts en gæld på den gode side af ti milliarder kroner.

Peter Fankhauser erkender samtidig, at redningsplanen ikke er den ønskede løsning for aktionærerne.

De kan nemlig se frem til at få udvandet deres aktier markant.

På børsen i London giver det sig udslag i, at Thomas Cook-aktien falder med 36 procent.

Det britiske selskabs seneste regnskab viste et underskud 12 milliarder kroner.

Det skyldtes en stor nedskrivning, fordi briterne som følge af usikkerhed om brexit har holdt igen med at bestille ferier.

Det har betydet, at værdien af Thomas Cooks forretning ikke vurderes at være så høj som tidligere.

Thomas Cook oplyser fredag, at det har solgt 75 procent af rejserne i årets sommerprogram. Det er lidt bedre end sidste sommer.

Til gengæld er antallet af flybilletter faldet med tre procent sammenlignet med 2018.

Redningsplanen med kinesiske Fosun Tourism skal godkendes af Thomas Cooks aktionærer og myndigheder, inden den er helt på plads.

/ritzau/

Annonce
Link til meddelelse på Thomas Cooks hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce