x
Annonce
Biler

Klassisk dansker-darling blev den mest solgte bil i august

Peugeot 208 sælger stadig godt takket være kampagnetilbud, selv om der er en ny model lige om hjørnet. Foto: Peugeot
Peugeot 208 er tilbage i toppen som den mest solgte bilmodel herhjemme i august, hvor de franske mærker har klaret sig pænt.

Selv om en ny model lurer lige om hjørnet, fastholder Peugeot 208 sin popularitet hos de danske bilkøbere.

Det bragte den franske miniklassebil til tops i august som Danmarks mest solgte model med 607 eksemplarer.

Den er godt hjulpet af de fortsat mange kampagnetilbud, som importøren, Interdan, konstant har i luften. Det gælder også andre modeller fra samme importvirksomhed, hvor mikrobilen Peugeot 108 og miniklassemodellen Citroën C3 besætter de følgende pladser.

Renault Clio ligger pænt i midten, og lur os, om modellen ikke ryger højere op, når der kommer en ny generation af Clio, men også Captur, senere på året. Det er nemlig modeller, som har haft en stor klangbund herhjemme.

Annonce

Top-20 bilsalget i august

1. Peugeot 208: 607

2. Peugeot 108: 580

3. Citroën C3: 576

4. Nissan Qashqai: 560

5. VW Polo: 486

6. Toyota Yaris: 460

7. VW T-Cross: 393

8. VW Golf: 369

9. BMW 3-serie: 304

10. Toyota Aygo: 300

11. Renault Clio: 285

12. Mercedes C-klasse: 284

13. Skoda Octavia: 278

14. Opel Corsa: 275

15. Peugeot 308: 275

16. Audi A3: 271

17. Peugeot 3008: 252

18. Mercedes A-klasse: 250

19. Skoda Fabia: 242

20. Toyota Corolla: 226

Kilde: De Danske Bilimportører

Holder niveauet

Under en kam blev der i august solgt 18.700 biler. Det er et par tusinde biler under samme måned i fjor, men ligger væsentligt over både 2016 og 2017. I 2018 var salget da også usædvanligt højt, da mange købte bil før bebudede prisstigninger.

Siden nytår er der skruet nummerplader på omkring 158.000 personbiler, hvilket stort set matcher samme periode i fjor. Det sker trods en noget ujævn start på året, konstaterer Gunni Mikkelsen, der er adm. direktør for De Danske Bilimportører.

- Konklusionen er fortsat, at vi samlet set på året er på et ganske højt og meget tilfredsstillende niveau. Der har været lovgivning, som resulterede i et meget stærkt første kvartal, og derefter en normalisering på niveau med sidste år, lyder det fra Gunni Mikkelsen.

Leverancer bestemmer

På listen for august ligger Nissan Qashqai, som var nummer et i juli, stadig i toppen, mens VW er repræsenteret jævnt over listen med modeller som Polo, T-Cross og Golf. Her er det bemærkelsesværdigt, at T-Cross nu kravler op på listen, mens Golf, som er på vej til at få en afløser, går lidt ned i kadence.

Toyota Yaris ligger også pænt stabilt højt som en af de få rigtige bestsellere fra det japanske mærke, mens den nye Corolla lige kniber sig ind i bunden af listen.

Firmabilsmodeller som den nye BMW-3 serie og Mercedes C-Klasse viser sig også midt i feltet med forholdsvis høje placeringer.

Som altid afhænger salgslisten af en række faktorer som for eksempel leverancer af nye biler, og hvor der typisk sker store forskydninger for visse modeller. Det gælder især firmabilerne.

Toyota Corolla sniger sig lige en på en 20. plads. Mærket er stærkest repræsenteret med den altid stabilt sælgende Yaris i toppen. Foto: Christian Schacht
Den nye BMW 3-serie er en af højdespringerne og placerer sig midt i feltet. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Pressemøde var en mavepuster til Danmark

To måneder uden indtægter. Mindst. Det ser ud til at blive virkeligheden for tusindvis af forretningsdrivende. Det er blandt andet frisører, massører, cafeer, restauranter, biografer og mange butikker, som tidligst kan åbne igen 11. maj. Endnu længere skal oplevelsesbranchen og de store arrangementer vente, da de bliver ramt af, at denne sommersæson til og med august er aflyst. Det var noget af en mavepuster, statsminister Mette Frederiksen (S) mandag aften gav Danmark med sine meldinger om en meget langsom og gradvis genåbning af samfundet. Hun gav på pressemødet ganske vist udtryk for, at Danmarks økonomi er sund. Men det er den ikke i meget store dele af det erhvervsliv, vi alle skal leve af, enten direkte eller indirekte. Mange virksomheder gisper efter vejret, og de får brug for flere økonomiske respiratorer end dem, der er vedtaget i de foreløbige hjælpepakker. Ellers dør alt for mange danske virksomheder, hvilket koster både værdifulde arbejdspladser og skatteindtægter. Det er enormt positivt, at den hidtidige nedlukning af Danmark ser ud til at få den ønskede effekt. Vi har heldigvis foreløbig undgået de uhyggelige scener fra Italien og Spanien, hvor sundhedsvæsenet ikke kan følge med. Men vi skal have gang i økonomien igen, og hvis det skal ske uden, at epidemien eksploderer, kræver det både noget af den enkelte borger og af myndighederne. Vi skal hver især følge reglerne og blive ved med at holde afstand, selv om det kan have store menneskelige omkostninger. Men vi skal også kræve af myndighederne, at de i forbindelse med genåbningen af samfundet, i første omgang daginstitutioner og dele af skolerne, gør deres til at holde smittespredningen under kontrol. Det skal blandt andet ske ved, at der omsider kommer styr på noget så fundamentalt som, at der er værnemidler nok til frontlinje-medarbejderne i sundheds- og plejesektoren. Og at der gennemføres mange flere test end hidtil, så man så vidt muligt undgår, at smittede medarbejdere går på arbejde med måske fatale følger.

112

Efterlysning: Hvor er Daniel?

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Annonce