Annonce
Biler

Klassisk Porsche-model i nye klæder

Den nye Porsche 911 4S Targa er både klassisk og hypermoderne i sit udtryk. Taget kan køres til eller fra på 19 sek. Foto: Porsche
Porsche klar med den nyeste generation af den halvåbne 911 Targa, der følger en designlinje med stærke historiske rødder.
Annonce

Hvis der er en hjørnesten i fortællingen om Porsche 911, er det Targa-modellen, der har været med til at styrke den ikoniske 911’er fra 60’erne, og som for alvor byggede myten op.

Modellen med den brede forkromede midterste sprosse og mulighed for fri luft foran blev også et symbol for sin tid, og nu er den her så i en ny aftapning, der bygger på den nyeste Porsche 911-generation fra forrige år. Det betyder, at der er masser af hightech i pakken fra sportsvogns-byggerne i Zuffenhausen.

Porsche 911 Targa lanceres i første omgang som de firehjulstrukne Targa 4- og Targa 4S-modeller, hvor de treliters sekscylindrede motorer byder på henholdsvis 385 hk og 450 hk.

Targa-historien

Den første Porsche 911 blev lanceret i 1963. To år senere fulgte 911 Targa-modellen. Den halvåbne model er blevet en fast del af programmet sammen med 911 Coupé og 911 Cabriolet.
Annonce

Nu også med manuelt gear

Motorerne borger for værdier, som hedder 0-100 kilometer i timen på henholdsvis 4,2 og 3,9 sekunder, hvis man tilkøber Sport Chrono-pakkerne, mens topfarten er 289 og 304 kilometer i timen. Det skulle være nok til at give vind i håret.

Som noget nyt kan modellerne nu også bestilles med manuelt gear. Det er en helt nyudviklet syvtrins gearkasse, som er rettet mod dem, som vil have fornøjelsen af helt at styre gearskiftet selv frem for med den ottetrins PDK-automatgearkasse med dobbeltkobling, som er standard. Med i den firehjulstrukne pakke følger også en opsætning med en nyudviklet foraksel. Her skal en vandkølet kobling og et ditto differentiale sørge for en bedre overførsel af moment - og dermed vejgreb.

Annonce

Praktisk og æstetisk

Forhistorien om den midterste sprosse og Targa-modellen er ligetil. Den kom nemlig på banen i en tid, hvor mærket endnu ikke have udviklet en cabriolet, som ville være stabil og sikker nok uden et fast tag. Derfor kom sprossen, som i mellemtiden også er blevet en del af modellens design-dna og har været i modelprogrammet i adskillige 911-generationer.

Navnet Targa er hentet fra det navnkundige Targa Florioløb på Sicilien, hvor Porsche har haft succes.

Mens de oprindelige 911 Targa-modeller fra 1965 havde en foldbar top og bagrude, er der nu tale om en fast i glas.

Priserne starter fra 2.423.950 kroner for en Porsche 911 Targa 4.

De hurtige 4 og 4S-version af de halvåbne 911 Targa klarer 0-100 km/t. på 3,9- 4,2 sek. Foto: Porsche
Targa-modellerne med den brede og forkromede midtersprosse har været en signatur for 911 siden midten af 1960’erne. Foto: Porsche
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Fællessang i Over Jerstal Bypark

Esbjerg

Skulle besøge en veninde: Kørte galt i stjålet bil og efterlod den midt på motorvejen

Annonce