x
Annonce
Sønderborg

Klimaaktion: Sønderborgs klimaprofil er et grønt bedrag

Formand for erhvevrsudvalget, Gerhard Bertelsen (SP) mødte op og fik en snak med de otte demonstranter. Foto: Kim Holm
Sønderborg Kommune underminerer årtiers grøn omstilling med udvidelsen af Sønderborg Lufthavn. Det mener klima- og miljøaktivistforeningen Bevar Jordforbindelsen, der fredag lavede en aktion ved Sønderborg Lufthavn. Ambitionen om 300.000 passagerer igennem lufthavnen vil give en stor klimabelastning, der skader kommunens målsætning om at blive CO2-neutral senest i 2029.

Sønderborg: Der var et stykke til Greenpeace-aktioner, og ingen hagede sig fast på hverken flyvemaskiner eller kontroltårn i Sønderborg Lufthavn. Det var en stille og rolig markering fra otte klimaaktivister, der levede op til navnet Bevar Jordforbindelsen, der er en forening af klima- og miljøaktivister, som er også aktive i hovedstaden, hvor de kæmper og demonstrerer mod Københavns Lufthavns planer for en udvidelse.

Fredag var de kørt i biler med forbrændingsmotorer til Sønderborg for at lave en stille aktion og demonstration mod Sønderborg Kommunes planer om en udvidelse af Sønderborg Lufthavn. Med planer om 300.000 passagerer igennem lufthavnen allerede i 2025 skal der fart på - og faktisk er det endelige mål 500.000 passagerer. I 2018 var der 73.000, der fløj til og fra den lille lufthavn på Kær. Eksperter i flytrafik har dog længe slået Sønderborg Kommunes og lufthavnens ambitioner ned som værende alt for højtflyvende og urealistiske.

- Sønderborg Kommune er ellers en grøn foregangskommune, så derfor er det jo dobbelt ærgerligt, at de har de her planer om at øge flytrafikken, siger Simon Grimstrup, talsmand for de otte demonstranter i tynde røde kedeldragter ved Sønderborg Lufthavn fredag eftermiddag. Han mener ikke, at lufthavnsudvidelsen går hånd i hånd med Project Zero.

- Det er falsk markedsføring og et grønt bedrag, når kommunen udadtil siger, at den vil være klimaneutral i 2019, mens byrådet i praksis arbejder for det komplet modsatte. Sønderborg Kommune tager dermed ikke sit ansvar for klima alvorligt, siger Simon Grimstrup. Han har selv fløjet kloden rundt som ekstremløber, men nu er han ekstrem i forhold til slet ikke at ville flyve mere i sit liv.

- Man har lov at blive klogere, siger han.

- Vi har et fælles problem og et fælles ansvar. Vi bør indrette vores transport sådan, at det billigste også er det mest miljø- og klimavenlige. Sådan er det ikke i dag, hvor flyrejser at alt for billige. Desværre tyder intet på, at videnskaben og teknologien er klar med klimavenlige løsninger på flyrejser. Det er ikke lige noget, der venter om hjørnet. Det har meget lange udsigter, og derfor skal vi ændre vores adfærd. Flyrejser er et af de området, hvor vi som enkeltpersoner virkelig kan gøre en forskel, siger Simon Grimstrup.

Annonce

Vi har et fælles problem og et fælles ansvar. Vi bør indrette vores transport sådan, at det billigste også er det mest miljø- og klimavenlige. Sådan er det ikke i dag, hvor flyrejser at alt for billige.

Simon Grimstrup, talsmand og demonstrant Bevar Jordforbindelsen

Vi tager fra andre

Borgmester Erik Lauritzen (S) hilser en debat om flytrafik velkommen.

- Jeg synes også vi alle skal tænke os om, og måske flyve lidt mindre. Men helt at holde op med at flyve gøre vi jo ikke, og hvis de ikke flyver fra Sønderborg, så flyver de nok et andet sted fra. Vi er nødt til at investere i en fremtid her med god infrastruktur, så vi kan have et skattegrundlag, der også skal betale for klimaforbedringer. Derfor er vi nødt til at investere i Sønderborg Lufthavn, siger han.

- Jeg tror da heller ikke på, at det vil være 300.000 nye flyrejsende, hvis vi når målet i lufthavnen. Det vil være folk, der ellers ville flyve fra andre lufthavne, så for en stor del vil det være markedsandele vi tager fra andre lufthavne i Danmark eller Tyskland. Det vigtige, tror jeg, er at vi alle sammen tænker os om, før vi bestiller endnu en charterrejse. Samtidig skal vi presse flyfabrikkerne til at producere mere klimavenlige fly, siger Erik Lauritzen.

Han tilføjer, at isoleret set vil flere flyrejsende til og fra Sønderborg Lufthavn ikke belaste Sønderborg Kommunes CO-regnskab og dermed påvirke Project Zero-ambitionen - flytrafikken indgår i et nationalt regnskab.

Budskabet er tydeligt nok. Foto: Kim Holm
Det gik stille og roligt for sig, da der var demonstration foran lufthavnen fredag. Foto: Kim Holm
Bevar Jordforbindelsen er bekymret for den store flytrafik. Foto: Kim Holm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Gårdbrand: Grisene slap med skrækken

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce