Annonce
Læserbrev

Klimaet og Haderslev Kommune

Læserbrev: Haderslev er ikke en klimakommune. Det er ellers en påstand, som socialdemokratisk førstesuppleant til Haderslev Byråd, Claus Michaelsen, kommer med i et indlæg i JydskeVestkysten 16. oktober.

På byrådets januarmøde besluttede et stort flertal i Byrådet – incl. Socialdemokratiet – at stemme imod SFs forslag om, at Haderslev skulle indgå en aftale med Danmarks Naturfredningsforening om at blive klimakommune. Faktisk var Socialdemokratiet det parti, der på mødet mest ihærdigt talte imod at blive klimakommune. Hovedargumentet var, at et medlemskab var for dyrt, og kommunen kunne få mere ud af pengene ved selv at iværksætte klimainitiativer. Beslutningen betød også, at kommunen ikke, som Claus Michaelsen påstår, har vedtaget en to-procents reduktion af CO2-udslippet.

Når det er konstateret, så kan jeg fuldt ud tilslutte mig Claus Michaelsens synspunkter om, at Haderslev Kommune halter langt bagefter andre kommuner i forhold til at iværksætte en grøn omstilling. Bare et enkelt eksempel: Kommunen ejer ikke en eneste el-bil. Det er lige besluttet at lease over 100 benzinbiler til hjemmeplejen.

Jeg kan dog trøste Claus Michaelsen med, at SF nok skal komme med nye initiativer, der skal ændre billedet af Haderslev som en fodslæbende kommune, når det gælder klimakampen og den grønne omstilling. I mellemtiden kan Claus Michaelsen jo arbejde på, at i det mindste Socialdemokratiet i kommunen også vil arbejde for, at kommunen kommer op i et højere grønt gear.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Vodkatyv måtte køres på skadestuen

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce