Annonce
Esbjerg

Klimakrav smelter isen på Esbjergs skøjtebane

Hvis ikke SEPE får penge til indkøb af et nyt køleanlæg, ligner det en lukning af skøjtebanen på Torvet i Esbjerg. Arkivfoto
Der skal et nyt køleanlæg til, hvis den mobile skøjtebane på Torvet i Esbjerg skal bestå. Strammere klimakrav betyder, at det nuværende køleanlæg skal udskiftes, og det vil koste halvanden million kroner.

Esbjerg: Den kommende vinter risikerer at blive den sidste med skøjteløb på Torvet i Esbjerg.

Det bliver efter alt at dømme udgangen, hvis ikke politikerne finder halvanden million kroner til et nyt køleanlæg.

Det nuværende køleanlæg under Torvets skøjtebane er fra 2004 og dermed ikke helt up to date med hensyn til miljøkrav.

Anlægget skal hvert år serviceres med påfyldning af kølemiddel, men anlægget er så gammelt, at den væske, der anvendes, ikke opfylder nutidens miljøkrav.

- Vi opdagede i sommer - nærmest ved en tilfældighed - at vi stod med nogle udfordringer. Med baggrund i en EU-forordning vil man forbyde al køleteknik, der udleder freon. Det skal ikke produceres mere, og i den forbindelse er producenterne stoppet med at femstille netop den slags kølemiddel som vi bruger på vores anlæg. Det er i sig selv forståeligt og positivt, men det betyder altså også, at vi står i den situation, at vi kun har nok kølemiddel til anlægget til en sæson mere, siger Niels Bækgård, der er direktør i Sport & Event Park Esbjerg (SEPE), der driver skøjtebanen på Torvet.

Annonce

Vi opdagede i sommer - nærmest ved en tilfældighed - at vi stod med nogle udfordringer. Med baggrund i en EU-forordning vil man forbyde al køleteknik, der udleder freon. Det skal ikke produceres mere, og i den forbindelse er producenterne stoppet med at femstille netop den slags kølemiddel som vi bruger på vores anlæg.

Niels Bækgård, direktør i SEPE.

ingen politiske garantier

Det er derfor nødvendigt med et nyt køleanlæg til skøjtebanen, og det koster i omegnen af halvanden million kroner.

- Nye køleanlæg har den fordel, at de er så godt som CO2-neutrale, fordi overskudsvarmen kan sælges og kobles på fjernvarmenettet, forklarer Niels Bækgård, der ikke ser andre muligheder end at lukke ned for den offentlige skøjtning på Torvet, hvis ikke der bliver indkøbt et nyt køleanlæg.

Derfor ligger der et udviklingsforslag og en ansøgning om 1,5 millioner kroner til indkøb af et nyt køleanlæg og venter på politikerne i de kommende budgetforhandlinger.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) vil ikke udstede garantier om en tommelfinger, der peger op til forslaget.

- Vi er nødt til at se på det i sammenhæng med alle de andre forslag, der kommer i budgetforhandlingerne. Det er da klart, at det vægter noget, at det er et tilbud, som tusindvis af mennesker har benyttet sig af i mange år, men nu må vi se, alt er som udgangspunkt i spil i de kommende forhandlinger, siger borgmesteren.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce