Annonce
Erhverv

Klimamål for skibsfarten

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det lykkedes ikke for klodens skibsførende nationer at enes om et sæt klimaregler, der matcher Paris-aftalen.

Annonce

Verdens søfartsnationer forhandlede i sidste uge om regler, der skal sænke fragtskibes udledning af drivhusgasser.

Udfaldet blev både nedslående og latterligt, mener danske rederier og ngo'er.

Se lige her:

* Skibsfartens andel af den globale CO2-udledning steg i perioden 2012-2018 til knap 3 procent (fra 2,76 til anslået 2,89 procent).

* Skibe og fly er hidtil sluppet for krav i internationale klimatraktater, såvel i Kyoto-protokollen (1997) som i Paris-aftalen (2015). De to brancher har fået mandat til selv at indgå aftaler, der sænker CO2-aftrykket.

* FN's Søfartsorganisation (IMO) med 174 medlemslande vedtog i 2018 en foreløbig klimastrategi, hvori shipping-industrien går efter tre mål.

* CO2-intensiteten per transporteret enhed reduceres mindst 40 procent i 2030. Tallet skal stige til 70 procent i 2050, hvor udledning af drivhusgasser i absolutte tal som minimum halveres fra niveauet i 2008.

* Brancheforeningen Danske Rederier har som mål, at dansk-opererede skibe skal være klimaneutrale i 2050.

Kilder: IMO, UNFCCC, Danske Rederier.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kristian og Tina investerede millioner i topmoderne minkfarm: Nu drømmer børnene om at forvandle den til kæmpe legeland

Aabenraa For abonnenter

Juristen Ali fra Sønderjylland blev nævnt som rollemodel af Ellemann på direkte tv

Danmark

Tre personer anholdt for afbrænding af statsministerdukke: En mistænkt er stadig på fri fod

Annonce