Det lykkedes ikke for klodens skibsførende nationer at enes om et sæt klimaregler, der matcher Paris-aftalen.
Verdens søfartsnationer forhandlede i sidste uge om regler, der skal sænke fragtskibes udledning af drivhusgasser.
Udfaldet blev både nedslående og latterligt, mener danske rederier og ngo'er.
Se lige her:
* Skibsfartens andel af den globale CO2-udledning steg i perioden 2012-2018 til knap 3 procent (fra 2,76 til anslået 2,89 procent).
* Skibe og fly er hidtil sluppet for krav i internationale klimatraktater, såvel i Kyoto-protokollen (1997) som i Paris-aftalen (2015). De to brancher har fået mandat til selv at indgå aftaler, der sænker CO2-aftrykket.
* FN's Søfartsorganisation (IMO) med 174 medlemslande vedtog i 2018 en foreløbig klimastrategi, hvori shipping-industrien går efter tre mål.
* CO2-intensiteten per transporteret enhed reduceres mindst 40 procent i 2030. Tallet skal stige til 70 procent i 2050, hvor udledning af drivhusgasser i absolutte tal som minimum halveres fra niveauet i 2008.
* Brancheforeningen Danske Rederier har som mål, at dansk-opererede skibe skal være klimaneutrale i 2050.
Kilder: IMO, UNFCCC, Danske Rederier.
/ritzau/