Annonce
Aabenraa

Kloakarbejde spærrer vej

På kortet her kan man se, hvor Haderslevvej er spærret. Foto: Aabenraa Kommune

Aabenraa: Arwos renoverer i uge 50 og 51 kloakledninger i Aabenraa. Det får betydning for trafikken. Mandag 10. december bliver Gl. Ribevej på strækningen fra Løgumklostervej til Camma Larsens-Ledets Vej lukket for trafik i nordgående retning. På grund af renovering af kloakledningen vil vejen være spærret til og med torsdag 20. december. I de første to dage - 10. og 11. december - vil også rundkørslen ved Camma Larsens-Ledets Vej være lukket.

Der vil være omkørsel via Løgumklostervej og Erik Jessens Vej for trafikanter, der skal mod nord. Der er også mulighed for at køre på motorvejen ved Rødekro.

Onsdag 12. december til søndag 16. december vil Haderslevvej være lukket for trafik i nordgående retning på strækningen fra Karpedam til Gamle Kongevej. Der vil være omkørsel via Karpedam og Gamle Kongevej, hvis man skal mod nord. Der er også mulighed for at køre på motorvejen til Rødekro. Der skal køres ad Tinglevvej og benytte tilkørsel 71 og igen køre af ved afkørsel 70 ved Rødekro.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce