Annonce
Kolding

Kolding dumper igen længere ned af erhvervsklima-liste: Sådan vurderer virksomhederne kommunen

Kolding Kommune indtager nu en 39. plads, hvilket er en tilbagegang på 10 pladser i forhold til resultatet i 2018. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.332 danske virksomheder. I Kolding har 129 virksomheder deltaget i undersøgelsen. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Erhvervslivet er bekymret for trafikpropper, viser Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsklimaet, og bilkøerne er medvirkende til at sende Kolding længere ned ad listen over erhvervsvenlige kommuner. Borgmesteren er sikker på, at kommunen har fået klø af havnevirksomheder efter beslutningen om at udfase erhvervshavnen.

Kolding: For tredje år i træk daler Kolding Kommune ned ad i den årlige undersøgelse af erhvervsklimaet. I 2016 placerede Kolding sig på en 9. plads i Dansk Industris årlige undersøgelse, og de følgende år Kolding er dalet til en plads som 24 og 29, og nu en plads som nummer 39 på ranglisten over landets kommuner.

Kolding scorer bedst inden for kategorierne arbejdskraft og uddannelse. Derimod ligger Kolding i den tunge ende, når det gælder "kommunal sagsbehandling", "skatter, afgifter og gebyrer" og "information og dialog med kommunen". Her placerer Kolding sig som henholdsvis nummer 67, 38 og 43 ud af landets 98 kommuner

Den fjerdedårligste placering er inden for "infrastruktur og transport", og det er et emne, der fylder meget for erhvervslivet, fremgår det af en pressemeddelelse fra DI Trekantområdet. Det er klart det vigtigste område at prioritere for kommunen, lyder det fra Carsten Kind, der er formand for DI Trekantområdet.

- Vi kan se, at Kolding Kommune har anvendt mange penge på at forbedre infrastrukturen, men det har altså ikke endnu affødt større tilfredshed blandt virksomhederne, hvilket givetvis også hænger sammen med den generelt tiltagende trafik. Der er ganske enkelt en risiko for, at området drukner i trafik, udtaler Carsten Kind.

Annonce
- Taget i betragtning af diskussionen om havnen, så er det helt forventeligt, at vi daler i undersøgelsen. Det kan næsten ikke være anderledes.

Jørn Pedersen (V), borgmester

Ros til kommunen

Derimod placerer Kolding Kommune sig i toppen, når det gælder arbejdskraft og uddannelse. Her er der ros til Kolding fra formanden.

- Virksomhederne anerkender Kolding Kommunes store indsats for, at der er veluddannede medarbejdere til de mange arbejdspladser i kommunen. Eksempelvis markerer Kolding Kommunes folkeskoler sig blandt de bedste i landet til at løfte folkeskoleelevernes faglige niveau, udtaler formand Carsten Kind.

Borgmester Jørn Pedersen (V) erkender, at der er udfordringer med trafikken i og omkring Kolding. Flere bilister, arbejdspladser og indbyggere presser vejnettet, lyder hans analyse. Og i forhold til "skatter, afgifter og gebyrer" ligger Kolding langt nede på listen.

- Alle kommuner, der har dækningsafgift (en særlig erhvervsafgift, red.), de ligger i bunden. Dækningsafgiften fylder meget i den kategori. Men når vi taler med virksomheder om at etablere sig i Kolding, så bliver det ikke nævnt. Vi har fjernet halvdelen, men det ligger ikke i kortene, at vi fjerner den sidste del i den nuværende økonomiske situation, siger Jørn Pedersen (V).

Har fået klø

Det er også i kategorien "skatter, afgifter og gebyrer", hvor virksomhederne vurderer serviceniveauet og den økonomiske situation i forhold til den kommunale indkomstskat.

Her lander I langt nede på plads nummer 74. Hvad tænker du om det?

- Det er jo fordi, vi har valgt at hæve skatten. Men det sker jo først næste år, så det understreger, at undersøgelsen er meget følelsesbetonet. Kolding ligger i midten på landsplan, når vi kigger på skatten. Så vi skulle ligge i midten. Og så skal vi også have i baghovedet i år, at DI har indgivet en klage over Kolding Kommune i forhold til havnen. Så skulle det være underligt, at der ikke var havnevirksomheder, der har rangeret os rigtig lavt i år i forhold til tidligere. Jeg tror, de har givet os klø.

Hvad tænker du om den samlede placering som nummer 39?

- Taget i betragtning af diskussionen om havnen, så er det helt forventeligt, at vi daler i undersøgelsen. Det kan næsten ikke være anderledes. Det vigtigste er, at vi oplever, at virksomhederne er glade og tilfredse. Det er min oplevelse.

Kort om undersøgelsen

Dansk Industri undersøger hvert år erhvervsklimaet i landets kommuner, hvor man både spørger virksomhederne om deres syn på erhvervsklimaet og samtidig ser på statistiske indikatorer for den enkelte kommune også. I Kolding har 129 virksomheder svaret på undersøgelsen. Kolding Kommune indtager nu en 39. plads, hvilket er en tilbagegang på 10 pladser i forhold til resultatet i 2018.

Samlet har 7.332 danske virksomheder deltaget i undersøgelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce