Annonce
Kolding

Kolding IF-fanklub er kommet flyvende fra start: Det er gået langt over forventning

Fanklubben har hidtil levet mest på Facebook, men efter den stiftende generalforsamling er arbejdet blevet mere organiseret, og antallet af medlemmer er steget. Arkivfoto Michael Svenningsen
På en måned har Kolding IF-fanklubben KIF Support fået 250 nye medlemmer. Det er ikke kun til glæde for fanklubbens formand, for i Kolding IF er man også glade for, at der er kommet mere gang i den på lægterne.

Kolding: Det er ikke kun Kolding IF-spillerne, der er kommet godt fra start i den nye sæson i 1. division.

Også fanklubben KIF Support er kommet flyvende ud ad starthullerne, efter der for en måned siden blev holdt stiftende generalforsamling i fanklubben, og Martin Bjorholm Pedersen blev valgt som formand.

KIF Support har eksisteret i et stykke tid på Facebook, men siden generalforsamlingen er antallet af medlemmer skudt i vejret.

- Det er gået langt over forventning. Vi har dobbelt så mange medlemmer nu i forhold til tidligere, siger Martin Bjorholm Pedersen, der kan glæde sig over, at medlemstallet er røget et godt stykke over 500.

Annonce

Der er en del sponsorer, der er begyndt at prikke os på skulderen og donere ting til os, som vi kan bruge til at lave noget særligt. Vi når næppe at have det hele klar til kampen mod Vejle (på onsdag, red.), så derfor kan jeg ikke røbe, hvad det er. Det skal laves helt nede i Polen, så det tager tid

Martin Bjorholm Pedersen, KIF Support

Noget i støbeskeen

Fan-formanden fortæller, at fanklubben har noget helt særligt i støbeskeen, som fremover skal være med til at skabe ekstra god stemning på Kolding Stadion. Han vil ikke afsløre, hvad det præcist står af, men han har tidligere luftet tanken om en tifo (et stort banner, red.) lige som merchandise også har været på tale.

- Der er en del sponsorer, der er begyndt at prikke os på skulderen og donere ting til os, som vi kan bruge til at lave noget særligt. Vi når næppe at have det hele klar til kampen mod Vejle (på onsdag, red.), så derfor kan jeg ikke røbe, hvad det er. Det skal laves helt nede i Polen, så det tager tid, siger Martin Bjorholm Pedersen.

Til de to første hjemmekampe i 1. division har tilskuertallet ligget på den pæne side af 1000, hvilket er omkring en fordobling i forhold til sidste sæsons kampe i 2. division. Også opbakningen på udebane har fået et løft, fortæller Martin Bjorholm Pedersen.

- Vi plejede bare at sidde i hjørnet og klappe i takt, men nu skal jeg love for, at der er kommet drøn på. Både i busserne og på stadion. Den bus, der kørte til Køge i weekenden, var helt fyldt op, og på stadion var det os, man kunne høre, siger han.

Betyder noget for spillerne

I Kolding IF glæder man sig over, at fanklubben er kommet godt fra start.

- De gør et fantastisk stykke arbejde, og de er godt i gang med at opbygge en kultur. Det vil vi gerne være med til at hjælpe med. Det betyder unægteligt også noget for drengene inde på banen, så det bifalder vi, og der skal lyde et stort cadeau og et klap på skulderen til de mennesker, der bruger deres fritid på det, siger Michael Flyvholm, daglig leder i Kolding IF.

Kolding IF møder onsdag aften lokalrivalerne fra Vejle Boldklub hjemme på Kolding Stadion.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Annonce