Annonce
Kolding

Midtbyen mangler 1000 p-pladser: - Det er kritisk

Det er nærmest håbløst at finde en parkeringsplads, hvor man kan parkere hele dagen, hvis man ankommer til Koldings midtby efter klokken otte om morgenen. Her er det p-pladsen på Holmsminde, som i øvrigt forsvinder, når Kolding Kommune formentlig inden alt for længe sælger den til by-udvikling. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Manglen på p-pladser i midtbyen er allerede kritisk, siger afdelingschef i Trafik og Mobilitet i Kolding Kommune. Nu viser ny parkeringsanalyse, at behovet vokser voldsomt de kommende år, når en lang række planlagte nybyggerier er opført.

Kolding: Hvis du arbejder i Kolding midtby og kommer kørende i din bil klokken lidt i otte, så er det rigtig svært at finde en ledig p-plads, og du skal i hvert fald regne med, at du skal betale for at parkere bilen. Kommer du først lidt i ni, er det næsten umuligt at finde en plads, hvor du kan holde hele dagen - selv en ledig betalingsplads er svær at finde.

Sådan er virkeligheden for dem, som arbejder i midtbyen lige nu.

- Det er kritisk, konstaterer afdelingsleder Martin Pape fra Trafik og Mobilitet i Kolding.

En helt ny parkeringsanalyse fra Trafik og Mobilitet viser, at der lige nu er 4956 offentligt tilgængelige p-pladser og 2095 private p-pladser i bymidten - i alt 7051 pladser.

Det nuværende behov er imidlertid 7995 pladser, hvis man kigger på, hvad der er af funktioner i byen i form af boliger, butikker og arbejdspladser.

Med andre ord mangler der aktuelt næsten 1000 pladser i midtbyen, hvis alle de bilister, der har brug for det, skal kunne parkere i nogenlunde nærhed af deres arbejdspladser og hjem.

Og det behov vokser, når man kigger ind i den nærmeste fremtid, forklarer Martin Pape.

- Vi har kendskab til, at 15 forskellige projekter er i støbeskeen i bymidten i de kommende fem-ti år. Dem skal der bygges en masse parkeringspladser til. De 15 projekter vil i sig selv skabe et behov for 2000 nye pladser, og man skal også huske, at nogle af projekterne vil inddrage eksisterende parkeringspladser for eksempel på Riberdyb og Holmsminde, påpeger Martin Pape.

Så når alle tal er lagt sammen, viser det sig, at der er brug for 3650 nye p-pladser de næste fem-ti år - inklusiv det helt akutte behov for ekstra 1000 pladser, viser parkeringsanalysen.

Annonce

Stort pres

  • Der er i dag et stort pres på p-pladserne i Kolding midtby.
  • Parkeringsanalysen inddeler midtbyen i fem områder, og i de fleste overstiger p-behovet antallet af udbudte pladser.
  • Det gælder især i dagtimerne, hvor behovet for langtidsparkering er stort.
  • Belægningsgraden er cirka 100 procent for næsten hele midtbyen, og i enkelte områder er behovet op til 21 procent højere end udbuddet af p-pladser.

Løsninger

Trafikchefen nævner fire muligheder, når man spørger, hvordan problemet med den enorme mangel på p-pladser kan løses:

For det første må der bygges flere p-pladser i parkeringshuse, for der er ikke ledige arealer på terræn, og det er afgørende vigtigt, at investorerne og Kolding Kommune samarbejder om at sikre det.

Det er også en rigtig god idé, hvis ejerne af de helt private p-pladser ved boligerne i de mest belastede områder i bymidten udlejer dem i dagtimerne, mens de er afsted på arbejde. Sådan en service tilbyder flere private aktører, og dobbeltudnyttelse af de private p-pladser er faktisk indregnet i parkeringsanalysens konklusioner om det fremtidige behov, fortæller Martin Pape.

Endelig handler det om at påvirke bilisternes adfærd og opfordre til samkørsel, ligesom kommunen forsøger at få nogle af de 20.000 daglige indpendlere til at parkere bilen på særligt indrettede pendler-p-pladser i udkanten af byen og cykle videre derfra til midtbyen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Covid 19: Lad os nu bare få ro på

I Italien er syv personer døde af covid 19 også kaldet coronavirus. Omkring 300 er smittet. Også i Storbritannien er der smittede og så at sige på vores dørtrin er der mistanke om et tilfælde i Hamborg. På Tenerife er danskere i isolation på et hotel, efter en italiensk gæst åbenbart har bragt smitten med sig.På den baggrund er det sandsynligt, at smitten kan nå os. Er det en alvorlig situation? Ja, bestemt. Men der er ikke tale om en katastrofe.Det indtryk kunne nemt opstå, hvis man kaster et blik på børserne. De danske aktier har haft de største kurstab i årevis. På de internationale børser er billedet det samme.Kursfaldene er ikke noget bevis på faren fra covid 19, men bekræfter blot, at Mogens Lykketoft havde ret, da han i sin tid og med noget grovere ord konstaterede, at finanssektoren var befolket af sensitive sjæle.Covid 19 er en ny sygdom. Derfor har vi ikke noget naturligt immunforsvar, ligesom det foreløbig kun er en påstand, at Kina skulle have udviklet en vaccine.Men med alle disse forbehold er coronavirus slet og ret influenza. Den sygdom er bestemt ikke til at spøge med. Således døde godt 1600 danske af influenza i sæsonen 2017/2018.For hver af disse afdøde og deres pårørende var der tale om en tragedie. Men influenzadødsfaldene har vi år efter år, uden det udløser panik endsige styrtdyk på børserne.En angstprovokerende kendsgerning er, at vi alle på et tidspunkt skal dø. Den gode nyhed er, at der kun er ringe sandsynlighed for, at coronavirus koster os livet.I sygdommens epicenter, Kina, er omkring 80.000 med sikkerhed smittet, og knap 3000 dødsfald er officielt registreret. Det svarer til en dødelighed med rigtig mange nuller på førstepladsen i procenten af døde i forhold til Kinas enorme befolkning på næsten 1,4 milliarder mennesker. Selv hvis mørketallet i antallet af døde er tre, fire eller endog ti gange højere, er regnestykket det samme.Det er således ikke den sorte død, der hærger. Lad os være vagtsomme, men ikke paniske.

Kolding

Formand vil rulle udskældt besparelse tilbage: - Ældre skal bevare muligheden for at spise sammen

Erhverv For abonnenter

3F-formand undrer sig over lukningen af testfabrik: Man vil opleve et kæmpe dræn af viden

Annonce