LYNHURTIGT: Stig på toget i Aarhus og sæt benene i Hamborg mindre end halvanden time senere. Sådan kan et fremtidsscenarie se ud ifølge en ny rapport, som rådgivningsvirksomheden Atkins har udarbejdet for Region Syddanmark som led i en vestdansk-nordtysk banestrategi.
I dag tager togturen fire timer og 30 minutter blandt andet på grund af flaskehalse, enkeltsporede strækninger, overkørsler, slidte skinner og omveje.
Men ved at investere i nye højhastighedsstrækninger kan man i 2030 klare turen på blot to og en halv time, og vælger man i en senere udbygning frem mod 2050 at lægge højhastighedsskinner hele vejen kan turen skæres ned til blot en time og 26 minutter med tre stop undervejs, viser rapporten.
Analysen viser samtidig, at det er hensigtsmæssigt at etablere en ny station i Trekantområdet ved Erritsø, som kan betjene et stort opland og tilsvarende på tysk side etablere en ny station ved Flensburg.