Annonce
Indland

Kommentator: Landbrugets troværdighed har lidt et stort knæk

Landbrugserhvervede lovede i forbindelse med landbrugspakken i 2015, at det ville reducere sin udledning af kvælstof med 1451 ton årligt fra udgangen af 2018. Resultatet var 12 ton. (Arkivfoto)

Landbruget vil få sværere ved at indgå politiske aftaler fremover, vurderer politisk kommentator Hans Engell.

Selv om klima og miljø er højt på dagsordenen, bliver det næppe et stort politisk problem for regeringen, at landbrugets udledning af kvælstof langtfra er blevet begrænset, som det blev lagt op til i landbrugspakken fra 2015.

Det er i stedet landbrugets troværdighed og omdømme, der har lidt et knæk. Det vurderer politisk kommentator Hans Engell.

Landbruget havde lovet frivilligt at skære udledningen af kvælstof med 1451 ton i 2018. Men det blev kun til 12 ton.

- Landbruget fremstår som den helt store taber i den her sag, fordi det i den grad skaber tvivl om, hvorvidt det vil eller kan leve op til de frivillige aftaler, der bliver indgået.

- Der vil sidde politikere i både rød og blå blok, som vil tvivle på, hvad aftaler med landbruget er værd, når man har så lille evne eller vilje til at leve op til dem, siger Hans Engell.

Landbrugspakken blev forhandlet på plads under højspændte forhandlinger, og senere endte det med, at Eva Kjer Hansen (V) blev presset til at stoppe som miljø- og fødevareminister på grund af fejlagtige udtalelser om effekten af pakken.

Senere trak hendes afløser, Esben Lunde Larsen (V), sig efter flere kontroverser.

Hans Engell vurderer, at landbruget vil få sværere ved at lande politiske aftaler fremover.

- Der er i forvejen en stor skepsis for landbrugserhvervet på Christiansborg. Det så vi også, da landbrugspakken blev forhandlet på plads efter meget lange og hårde forhandlinger.

- Politikerne vil helst frivillige aftaler med erhverv - også landbruget. Men det her forløb kan betyde, at landbruget fremover får tommelskruerne på, siger Hans Engell.

Han ser ikke sagen udvikle sig til et problem for regeringen og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

- Ellemann har den fordel, at han først er blevet minister, efter at aftalen var indgået.

- Han kan godt se problemet og er klar til at gøre noget, og en minister med den indstilling har det normalt lidt lettere i Folketinget, siger Hans Engell.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Annonce