Annonce
Varde

Kommune anlagde jordvold med ulovligt plastikaffald: En ommer, mener politiker

Det ser ikke smukt ud i øjeblikket med plastikaffald i jordvolden. Det er en ommer. Det, er essensen af, at politiker Preben Friis-Hauge (V) er gået ind i sagen. Foto: Morten Nielsen
Det skulle egentlig gøre udstykning mere lækker. Men det går ikke med affald af plastik. Kommune, der markedsfører sig på naturen, vedkender sig sit ansvar.

Sig: En haveslange af plastik, gamle rør, murbrokker og andet affald - blandt andre flere ting af plastik. En ny vold ved jernbanen i Sig ligner alt andet end det, som er intentionerne. Det er nemlig meningen, at volden skal gøre en nyudstykning i Sig mere lækker over for potentielle grundkøbere.

Men det ligner altså mere, at der er dumpet noget byggeaffald med plastikstykker ved udstykningen - i kommunen med mottoet: "Vi i naturen".

Det er Varde Kommune, som står for anlæggelsen af volden. Kommunen har nu været ude at bese volden, og formanden for plan- og teknik, Preben Friis-Hauge (V), oplyser, at der ikke må anvendes plastikaffald til at skærme de kommende beboere mod jernbanen.

- Der er tale om lettere forurenet jord, siger Preben Friis-Hauge om det materiale, som er anvendt til volden.

Det er lovligt, at der anvendes lettere forurenet jord til en sådan vold.

- Men jorden til anlægsarbejdet må altså ikke rumme plastik, siger Preben Friis-Hauge.

Annonce

Nysikret overkørsel

  • Der er netop sket forbedringer ved udstykningen. BaneDanmark har etableret et bomanlæg med blink ved overkørslen ved udstykningen.
  • Dette anlæg afløser tre usikrede afkørsler på stribe.
  • BaneDanmark har ikke noget med etableringen af volden at gøre.

Kommunen har ansvaret

JydskeVestkysten var ude at kigge på jordvolden tirsdag og kontaktede derpå Varde Kommune.

Her vedkender kommunen, at det er den, som har ansvaret for etableringen jordvolden.

- Nu bliver affaldet i volden fjernet, så der ikke vil være plastik i den fremover, siger Preben Friis-Hauge.

Når plastik-genstandene er fjernet, så dækkes volden med cirka en halv meter muld og beplantes.

Der vil stadig være murbrokker og andre former for byggeaffald i volden. Det er inden for loven, selv om der rent teknisk er tale om lettere forurenet jord. Det er, ifølge Preben Friis-Hauge, ikke miljøfarligt.

Desuden stabiliserer den form for byggeaffald en sådan vold. Derfor er det hensigtsmæssigt at bruge visse former for byggeaffald i den type anlægsarbejde.

Der er endnu ikke bygget ved den nye udstykning. Men der er anlagt veje i området, som ligger lige nord for et eksisterende villakvarter.

Jord med murbrokker er teknisk set lettere forurenet. Men det er ok i forbindelse med anlægsarbejdet. Foto: Morten Nielsen
Det er kommunen, der har anlagt volden. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Indbrud på skole i dagtimer

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce