Annonce
Esbjerg

Kommune kritiseres for at drive rovdrift på pædagoger: Fagforening raser over 'urimelige' vilkår

Pædagogernes fagforening BUPL langer hårdt ud efter Esbjerg Kommune, som de mener ignorerer det hårde arbejde, som pædagogerne lige nu laver ude på kommunens skoler. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
I de første uger af det nye år har pædagoger, og ikke lærere, stået i spidsen for de fysiske aktiviteter på flere af Esbjerg Kommunes skoler. Det er, ifølge pædagogernes fagforening, BUPL, dybt problematisk. De mener, at pædagogerne bliver behandlet urimeligt, fordi de varetager undervisning under nærmest umulige vilkår – endda uden at blive belønnet økonomisk. Skoleledelsen afviser kritikken.
Annonce

ESBJERG: Mens langt størstedelen af de lokale skolebørn lige nu sidder hjemme og modtager fjernundervisning, er der stadig en hel del elever, der af forskellige årsager fortsat møder op til undervisning og pasning på skolerne.

Hverdagen på skolen er dog langt fra som den plejer. Siden skolestarten i begyndelsen af det nye år er aktiviteterne for elever i 1. til 3. klasse i flere af skoledistrikterne blevet afviklet af pædagoger i stedet for lærere. Og det er et problem, hvis man spørger pædagogernes fagforening, BUPL.

Fagforeningen kalder det problematisk, at pædagogerne ofte står alene i spidsen for meget sammensatte grupper af elever fra forskellige klassetrin og spor med vidt forskellige læseplaner. Det gør opgaven umulig at løse, mener fællestillidsrepræsentant for BUPL i Esbjerg Kommune, Bonnie Fjord.

- Det har været dybt urimelige vilkår her i begyndelsen af det nye år. Det er nogle meget blandede klasselokaler, og det gør det svært at tilgodese det enkelte barn, særligt når der skal undervises på forskellige niveauer ovenikøbet. Det er ikke sådan, at pædagoger ikke kan undervise, men lige nu skal de løse en umulig opgave, siger hun.

Annonce

Ingen løn for ekstra byrde

Det er dog ikke blot vilkårene på skolerne, der vækker vrede. Pædagogernes fagforening BUPL finder det ligeledes kritisabelt, at de undervisende pædagoger ikke får økonomiske tillæg for at varetage lærernes arbejdsopgaver.

- Det er helt forkert, mener jeg. Hvis man varetager undervisning, bør man også honoreres for det. Og lige nu er vores medlemmer ekstremt presset af den ekstra byrde. Det forstår jeg ikke, at kommunen ignorerer, siger Bonnie Fjord.

BUPL har for nyligt løftet problematikken til forvaltningen, og derfor håber man nu, at der vil blive ændret på forholdene.

- Vi har en god dialog med kommunen, og på nogle af skolerne har man allerede ændret på forholdene. Men nu håber jeg, at vi finder en løsning omkring den økonomisk situation, siger Bonnie Fjord, fællestillidsrepræsentant for BUPL i Esbjerg Kommune.

Annonce

Følger retningslinjer

Ulla Visbech, der er chef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune, har dog svært ved at genkende kritikken af pædagogernes vilkår. Hun slår fast, at alle skoler følger de værende retningslinjer for nødundervisning og nødpasning.


Det, der foregår på skolerne, er nødpasning, og her hjælper pædagogerne så børnene med at deltage i nødundervisningen, ligesom de sørger for, at forældrenes børn har en god og stimulerende dag. Men selve undervisningen er planlagt af lærere

Jette Sylvestersen, skoleleder for Signaturskolen


- Der er store forskelle på vores skoler, og derfor gør man tingene på forskellige måder, men alle følger retningslinjerne. Den opgave, pædagogerne varetager, er egentlig ikke anderledes, end den som forældre skal varetage derhjemme. De skal passe børnene og sørge for, at de deltager i den undervisning, lærerne har planlagt, siger hun.

Annonce

Nødpasning, ikke nødundervisning

Og hun bakkes op af Jette Sylvestersen, der er skoleleder for Signaturskolen, der i høj grad har brugt pædagoger til at forestå de fysiske aktiviteter på skolen.

- Jeg kan er ikke enig i, at deres vilkår skulle være urimelige. De arbejder omkring 20 timer om ugen i stedet for 37, men får alligevel den samme løn. Der er fem til ni børn i et klasselokale, der muligvis kommer fra to forskellige klasser. Men er det urimeligt? Mine egne tillidsrepræsentanter er ikke enige i, at vilkårene på Signatur er mere urimelige end alle andre steder, siger hun.

Jette Sylvestersen afviser i øvrigt, at pædagogerne skulle være ansvarlige for undervisningen, og hun slår fast, at man aflønner i henhold til gældende overenskomst.

- Det, der foregår på skolerne, er nødpasning, og her hjælper pædagogerne så børnene med at deltage i nødundervisningen, ligesom de sørger for, at forældrenes børn har en god og stimulerende dag. Men selve undervisningen er planlagt af lærere, siger hun.

Nødundervisning og nødpasning

Pædagogernes fagforening BUPL mener, at det er forkert, at det på flere skoler alene er pædagoger, der står for de aktiviteter, der foruden pasning også dækker over deltagelse i undervisning.

De mener, at det er for stor en opgave for pædagogerne og kritiserer desuden, at de ikke tildeles tillæg for at varetage undervisningen.

Hos Esbjerg Kommune har man dog svært ved at forstå kritikken. Her mener man ikke, at forholdene er urimelige.

På Undervisningsministeriets hjemmeside står nødpasning beskrevet som følger:

For børn og unge, der er sendt hjem for at modtage nødundervisning, er der mulighed for, at de kan blive passet uden for hjemmet, hvis det er nødvendigt.

Det er kommunalbestyrelsen, der stiller nødpasningen til rådighed for børn, der er indskrevet i skoler, SFO, fritids- og klubtilbud mv.

Den skal så vidt muligt foregå i vante rammer, fx på skolen eller i SFO’en, og i øvrigt understøtte børnenes og de unges trivsel og tryghed.

I nødpasningen vil børnene fx kunne deltage i nødundervisning på samme måde, som hvis de sad derhjemme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Billund

Efter 37 år: Bjarne lukker Tøj og Sport

Vejen

Håndboldtræningen rykker udendørs

Annonce