Annonce
Esbjerg

Kommunen blæser til kamp mod trafikpropper: Flere store veje skal opgraderes

Lyskryds der selv måler trafikken og indstiller grøntiden for at sikre det optimale trafikflow skal få esbjergensere til at køre mere og bremse mindre. Arkivfoto: Lars Lau Thygesen
Lyssignalerne langs de store færdselsårer er ukoordinerede og umoderne, og det belaster Esbjergs veje. Aflastningen er på vej i form af otte millioner kroner til flere intelligente trafiksystemer.
Annonce

Esbjerg: Tæt trafik, trængsel og lange køer er hverdagskost for bilister, der begiver sig ud på Esbjergs vejnet i myldretiden. Flere biler har i de senere år lagt stigende pres på Esbjergs vejnet, og det skaber problemer. Det er især i lyskrydsene, at det går galt, fordi de gamle lyssignaler er umoderne og ukoordinerede.

Derfor besluttede et politisk flertal allerede i 2017 at sende millioner efter flere intelligente trafiksystemer (ITS) for at få trafikken til at glide lettere. Nu har man fundet ud af, hvor pengene skal bruges.

ITS dækker over en række forskellige tekniske løsninger som eksempelvis dynamiske tavler og lyssignaler, der automatisk kan tilpasse sig trafikkens tæthed og bilernes fart via sensorer.

I Esbjerg har man allerede taget den nye teknologi i brug flere steder. I dele af Storegade og Jernbanegade har man forsøgt at indstille lyskrydsene i "grønne bølger", ligesom man har givet busserne forrang i enkelte lyskryds, så de hurtigere kan komme frem. Der er også sat realtidstavler op ved flere store busstoppesteder, så passagererne kan følge med i, hvor længe de skal vente på næste bus.

Nu er der dog langt flere af den slags digitale løsninger på vej. I alt syv knudepunkter i Esbjerg, Ribe og Bramming er udpeget til intelligente opgraderinger for samlet otte millioner kroner i de kommende år.

I Esbjerg er det blandt andet Stormgade, Storegade, Frodesgade og Strandby Kirkevej, der står til en opgradering. I Ribe har udpeget Rosen Allé, hvor særligt de to signalanlæg ved Tangevej og Seminarievej giver udfordringer. I Bramming vil man kigge på viadukten med de to kryds ved Storegade/Nørregade og Mulvadvej.

ITS

ITS er en forkortelse for Intelligente Transport Systemer og dækker over systemer og teknologisk udstyr, der skal gøre trafikken mere effektiv, miljørigtig og sikker. De ITS-muligheder, Esbjerg Kommune vil kigge på, er signalanlæg, dynamiske skilte og tavler, rejsetidssystemer, dataindsamling, cykeltiltag og adgangsbegrænsning, eksempelvis med bump.

Man kan blandt andet møde ITS-tavler langs strækninger med "grønne bølger", og langs flere af de danske motorveje, hvor de bruges til at informere om blandt andet hastighed, forventede rejsetider og uheld.

Handleplanen er udarbejdet i samarbejde med repræsentanter fra transportbranchen, handicaporganisationer, cyklistforbundet, Sydtrafik og Esbjerg Havn, og den implementeres løbende frem mod 2022.

Annonce

Her er problemet størst

Arbejdet inddeles i flere etaper, men allerede nu står det klart, at Stormgade i Esbjerg har fået førsteprioritet. Det gælder især strækningen mellem rundkørslen ved Tarp og rundkørslen ved Enebærvej og Niels Lønnes Vej

- Med intelligent trafikstyring kan vi øge kapaciteten på vejene, og det er tiltrængt. Nu har vi prioriteret, hvor behovet er størst, så vi ved, hvor vi skal starte. De steder, vi har valgt, er de steder, hvor de trafikale problemer er størst, og det er blandt andet i Stormgade, der især i myldretiden er plaget af tæt og tung trafik, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Flere analyser viser, at presset på Esbjergs vejnet øges. Frem mod 2030 vil antallet af biler stige op mod 40 procent.

- Vi kan godt udvide nogle af vejene, men det koster en frygtelig masse penge, og det er især på nogle bestemte tidspunkter i myldretiden, at der er problemer. Resten af dagen afvikles trafikken uden problemer, og derfor giver det bedre mening, at vi prøver med ITS først, siger Søren Heide Lambertsen.

Annonce

Havnen følger trop

Trafikafviklingen på Østre Havnevej og Adgangsvejen er også blevet kritiseret flere gange, men vejene ligger under havnens jurisdiktion, og er derfor ikke prioriteret gennem den kommunale ITS-pulje.

- Havnen og Esbjerg Kommune samarbejder dog om indførelse af et nyt system til styring af signalanlæggene, som også forventes indført på havnens anlæg i 2020, siger Søren Heide Lambertsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sønderjyske Fodbold

SønderjyskE-sportschef gav grønt lys til at starte festen

Varde

Antons hus kan du få for 100.000 kroner

Annonce