Annonce
Sønderborg

Kommunen dækker halvdelen: Bon Jovi-koncert gav 3,3 millioner i underskud

Bon Jovi gav koncert for 25.000 mennesker på Kær Vestermark i juni i år. Arkivfoto: Timo Battefeld
Sønderborgs første koncert på Kær Vestermark gav et underskud på 3,3 millioner kroner for koncertarrangøren Kultur i Syd. Byrådet dækker halvdelen som følge af den underskudsgaranti for koncerten, som politikerne har vedtaget.

Sønderborg: 25.000 mennesker så i juni Bon Jovi og Def Leppard spille Sønderborgs største koncert nogensinde på Kær Vestermark. Der var sat 35.000 billetter til salg, og arrangøren Kultur i Syd viste allerede inden koncerten, at arrangementet ville give underskud. Regnskabet viser, at koncerten gav et underskud på 3,3 millioner kroner.

- Det er ærgerligt, at det gav underskud, men vi havde nok forventet, at der ville komme lærepenge af den første koncert på Kær Vestermark. Men jeg synes, det er på et niveau, hvor det er acceptabelt, siger direktør og eventchef Jes Johansen, Kultur i Syd.

Han havde forventet, at der blev solgt flere billetter i Tyskland.

- Hvis vi havde solgt 3500 flere billetter, så havde det hængt sammen. Det er ærgerligt, men vi havde estimeret forkert, siger Jes Johansen.

Byrådet godkendte i 2017 en underskudsgaranti for én stor koncert på Kær Vestermark. Underskudsgarantien er bygget op på den måde, at koncertarrangøren selv dækker underskud på op til en million. Sønderborg Kommune dækker underskud mellem en og to millioner. Underskud mellem to og seks millioner deles mellem koncertarrangøren og kommunen.

Økonomiudvalget skal onsdag godkende en tillægsbevilling på knap 1,7 millioner til underskudsgarantien.

- Det er da mange penge, og det er ærgerlige penge, med vi viste, at det var det, der kunne ske. Der er flere parter, der tager del i underskuddet i bestræbelserne på at gøre Sønderborg til et sted, hvor de store ting kan forgå. Min vurdering er, at det er de lærepenge og de investeringer, man må lave, hvis man vil løfte sig, siger borgmester Erik Lauritzen (S).

Han kan godt forstå de borgere, der synes pengene skal bruges andre steder.

- Arrangøren har lært en masse ting af koncerten, vi har lært om trafikafvikling, og vi har set, det er et godt sted at afvikle koncerter. Det var den investering, der skulle til. Det er den evige afvejning, om vi skal sørge for fremtiden eller kun sørge for drift, siger Erik Lauritzen.

Kultur i Syd dækker sin del af underskuddet med egenkapital.

Annonce

Min vurdering er, at det er de lærepenge og de investeringer, man må lave, hvis man vil løfte sig.

Erik Lauritzen (S), borgmester

Overvejer ny koncert

Kultur i Syd er interesseret i at arrangere en ny koncert på Kær Vestermark.

- Vi har en fantastisk koncertplads til den slags koncerter i Sønderborg på Kær Vestermark. Men det kræver, at logistikken fungerer i forhold til trafik og parkering. Hvis det ikke er tilfældet, så bliver det ikke særligt sjovt, hvis der er for lang transporttid. Ellers vil folk ikke komme til Sønderborg, siger Jes Johansen.

I forbindelse med Bon Jovi-koncerten opstod der trafikkaos i Sønderborg By. Alssundbroen og rute 8 blev lukket for al trafik fra Als mod Jylland, og bilerne blev ledt igennem Sønderborg By. Efterfølgende konkluderede Sønderborg Kommune, Vejdirektoratet og Syd- & Sønderjyllands Politi, at trafikplanen var god, men den blev ikke fulgt korrekt.

- Hvis den plan var blevet fulgt, så var det ikke gået, som det gik. Hvis alle havde gjort, som de skulle, så var det ikke sket. Det kommer ikke til at ske på den måde igen, siger Erik Lauritzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Vejen

Tyven flyttede tre chokoladebarer

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Annonce