Annonce
Aabenraa

Kommunen prøver igen: Nu skal historisk villa væk

Den daværende ejer kørte sur i renoveringen af Bjerggade 1, så der gøres opmærksom på, at en køber skal være indstillet på en større renovering. Foto: Nybolig Aabenraa
Aabenraa Kommune gør et nyt forsøg på at komme af med den bevaringsværdige Villa Frida på Bjerggade. Den vejledende salgspris er næsten halveret, så denne gang håber man, det lykkes at finde en køber, der har mod på den store renoveringsopgave.

Aabenraa: Det gik i vasken for et år siden. Kun én valgte at byde på skibsreder Friedrich Clausens historiske villa på Bjerggade 1 i Aabenraa - men vedkommende fik i sidste øjeblik kolde fødder.

Nu prøver Aabenraa Kommune, der blev tvunget til at overtage ejendommen efter en årelang strid med den tidligere ejer, så igen. Denne gang med et betydeligt afslag i den oprindelige, vejledende salgspris. Den var i salgsannoncen fra marts i fjor på 995.000 kroner. Denne gang er prisen sat til 550.000 kroner.

- Når man ser på, at vi dengang ikke fik flere bud, og når man hører, hvad ejendomsmægleren siger, så var det nok for højt sat, erkender Stig Werner Isaksen, direktør for kommunens forvaltning for kultur, miljø & erhverv.

Annonce

Åbent hus fredag

  • Der er åbent hus på Bjerggade 1 i Aabenraa fredag den 28. juni klokken 15.30 og en time frem.
  • Vil man kigge med, kræver det tilmelding på www.nybolig.dk
  • I salgsannoncen gøres der opmærksom på, at Aabenraa Kommune er ikke forpligtet til at sælge til den udbudte pris på de 550.000 kroner, og at det er tilladt at afgive et højere købstilbud.
  • Tilbudsfristen udløber den 19. august klokken 15.00, og alle tilbudsgivere vil 20. september få en tilbagemelding.

Plan for renovering

Er prisen sat ned, er der til gengæld denne gang et krav om, at der - sammen med et kontant bud - skal følge en plan for, hvad en ny ejer har i sinde at gøre med ejendommen.

"Der gøres opmærksom på, at kommunen lægger vægt på, at køber vil kunne opretholde eller forbedre bygningens bevaringsværdi samt opfylde bestemmelsen om bebyggelsens ydre fremtræden", som det hedder i den nye salgsopstilling.

- Kommunen har ingen interesse i at eje Bjerggade 1 og skal bare af med den, men vi har jo en interesse i, at den bliver stående, forklarer Stig Werner Isaksen.

For det var jo lige præcis det, hele sagen med den tidligere ejer drejede sig om: Han ville rive ned, men kommunen forbød det med henvisning til, at man fandt ejendommen bevaringsværdig - og blev i sidste ende dømt til at overtage den for 650.000 kroner.

Flere har vist interesse

Da Bjerggade 1 sidste forår blev udbudt til salg for første gang, var der stor interesse for den over 100 år gamle villa, og ejer af Nybolig Aabenraa, Michael Buchholdt, der atter står for salget, kan fortælle, at der igen er mange, der har rekvireret salgsopstillingen.

- Men det behøver jo ikke betyde noget. Dengang kom der jo alligevel kun ét bud, siger Buchholdt.

Spisestuen står med det oprindelige kassetteloft og træpanelerne på væggene, ligesom også møblementet hører fortiden til. Foto: Nybolig Aabenraa
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce