Annonce
Esbjerg

Kommunen trækker i land efter Marbæk-ballade: Flere veje genåbnes

Ormegravervej, Marbæk Tømmervej og Lodnevej genåbnes nu for biltrafik i en forsøgsperiode. Arkivfoto: Martin Ravn
Efter voldsom kritik fra gangbesværede og handicappede har Esbjerg Kommune besluttet at genåbne en del af Marbæk for biltrafik.

Esbjerg: Det blev fremlagt som en løsning til glæde for alle, da Esbjerg Kommune i december placerede 21 bomme i Marbæk. Bommene blev sat op for at sikre fodgængere og cyklister og for at fredeliggøre plantagen, men de har samtidigt afskåret gangbesværede og handicappede fra at komme rundt i det populære naturområde. Og det har fået kritikken til at hagle ned over Esbjerg Kommune.

Den massive modvind får nu formand for Teknik & Byggeudvalget til delvist at give efter for presset.

- Vi har selvfølgelig lyttet til den kritik, der har været, og derfor har vi besluttet at åbne nogle af bommene igen i en forsøgsperiode. Marbæk skal være et sted, hvor der er plads til alle, men det betyder ikke, at vi går tilbage til den gamle model. Vi har også fået mange positive kommentarer fra brugere, der er glad for fredeliggørelsen. Derfor forsøger vi nu med dette kompromis, siger Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

Sagen kort

Esbjerg Kommune satte i december 2018 21 bomme op i Marbæk for at sikre cyklister og fodgængere. Bommene spærrer veje, der tidligere bandt plantagen sammen og har gjort det vanskeligere for bilister at komme rundt i naturområdet.

Bommene har dog samtidigt afskåret gangbesværede og kørestolsbrugere i at komme rundt i området, og efter massiv kritik fra flere kanter, har man nu besluttet at genåbne tre veje i en forsøgsperiode.

Ordningen skal evalueres til november.

Hvor og hvor længe?

Løsningen bliver, at man genåbner Ormegravervej, Marbæk Tømmervej og Lodnevej for biltrafik. Vejene er som udgangspunkt åbne frem til november, hvor ordningen skal evalueres.

- Vi har valgt de her veje, fordi det åbner en rute, hvor man fra bilen kan opleve både strand og skov, forklarer udvalgsformanden.

Og løsningen falder i god jord hos borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

- Vi har selvfølgelig været nødt til at følge op på den kritik, der har været i forbindelse med lukningen af Marbæk. Derfor er jeg også godt tilfreds med, at vi her i sensommeren kan åbne flere af bommene op, så en større del af området igen bliver tilgængeligt for alle. Det er et udmærket kompromis, mener Jesper Frost Rasmussen.

Skovtur i kørestol

Forud for beslutningen om forsøgsvist at fjerne en del af afspærringer igen, har udvalgsformanden og forvaltningen været en tur i skoven sammen med en tilgængelighedsvejleder fra Dansk Handicap Forbund.

- Vejlederen havde en elektrisk rullestol med, som vi fik lov til at prøve at køre rundt på for at få en bedre fornemmelse af, hvad der skal laves om, for at kørestolsbrugere kan komme rundt derude. Jeg er blevet meget klogere på hver enkelt bom, og jeg er spændt på at se, hvordan det bliver modtaget, når vi genåbner to af vejene i en forsøgsperiode, siger Søren Heide Lambertsen.

Den ophedede debat om Marbæk har sammen med skovturen i kørestol givet udvalgsformanden stof til eftertanke, og han går nu og pusler med en idé, han vil fremlægge for resten af Teknik & Byggeudvalget.

- Måske vi kunne lave en ordning, hvor dårligt gående kunne gå mulighed for at leje en golfvogn fra Marbækgård. Sådan nogle vogne kører på el, de larmer ikke ret meget og de kan heller ikke køre ret stærkt. Så kunne gangbesværede stadig komme rundt i naturen, men uden at det sker i store biler, der generer alle de andre brugere i området. Det kunne blive en ”win-win”, mener Søren Heide Lambertsen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce