Annonce
Kolding

Kommunen vil bygge p-hus i midtbyen til 75 millioner

Det splinternye parkeringshus ved sygehuset i Vejle har 408 pladser, og det fylder pænt meget i landskabet i krydset ved Horsensvej og Nørrebrogade. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Når den nye bydel på Riberdyb og Holmsminde skyder op, vil Kolding Kommune bygge et p-hus med mindst 582 gratis og offentligt tilgængelige p-pladser, lover et flertal af politikerne. EL siger nej.

Kolding: Kolding Kommune vil finansiere og eventuelt selv bygge et parkeringshus med mindst 582 offentligt tilgængelige, gratis pladser i forbindelse med, at der i de kommende år skal udvikles en ny grøn bydel med 400-500 boliger på de nuværende p-pladser på Riberdyb og Holmsminde.

Det løfte vil Kolding Kommune afgive i det materiale, som følger med det kommende udbud af de store arealer, hvor Kolding Byråd vil have opført den nye bydel. Prisen for sådan et parkeringshus er i størrelsesordenen 75 millioner kroner, bekræfter borgmester Jørn Pedersen (V).

- Der er jo 582 parkeringspladser på arealerne i dag, og de er altid tæt besat. Så når vi inddrager to frygteligt meget besatte p-pladser, bør enhver kunne se, at det er vigtigt, at vi får nogle nye i stedet for. Allerede i dag er der et helt åbenlyst underskud af p-pladser i midtbyen, siger han.

Men har Kolding Kommune råd til at bruge 75 millioner kroner på et p-hus?

- Det betyder jo, at udviklingen af den nye bydel Kolding Å kan blive et projekt, som ender i nul, og at vi ikke putter 100 millioner kroner i kassen fra grundsalget. Men det ser vi åbent ind i, for det her handler ikke om at få en indtægt fra et grundsalg, men om at udvikle området med boliger til 1000 nye borgere, som vil bidrage økonomisk til Kolding Kommune år efter år, siger Jørn Pedersen.

Annonce
Kassen er mere end tom, og det giver ingen mening at skære hårdt på omsorg, pleje, skoler og daginstitutioner for at bruge 75 millioner på gratis p-pladser.

Benny Dall, byrådsmedlem for Enhedslisten

EL siger nej

Enhedslistens Benny Dall vil som den eneste af økonomiudvalgets 10 medlemmer ikke acceptere, at kommunen investerer 75 millioner kroner i et parkeringshus, og han opfordrer til, at løftet om at bygge et kommunalt ejet p-hus bliver sløjfet, inden byrådet godkender de endelige udbudsvilkår på sit næste møde.

- For det første har Kolding Kommune ikke råd. Kassen er mere end tom, og det giver ingen mening at skære hårdt på omsorg, pleje, skoler og daginstitutioner for at bruge 75 millioner på gratis p-pladser. For det andet kommer p-pladserne til at fylde enormt meget og koste rekreative områder, begrænse mulighederne for ordentlige adgangsveje for bløde trafikanter og stjæle pladsen for alt det grønne, vi mangler så hårdt i bymidten, mener han.

Formand for byrådets trafikansvarlige udvalg, Jakob Ville (V), siger, at "selvfølgelig skal vi have p-pladser i midtbyen til vores handlende, besøgende, ansatte og borgere i almindelighed". Han oplyser, at kommunens seneste parkeringsanalyse viser et underskud på cirka 1000 parkeringspladser i bymidten.

- Det her er ikke et spørgsmål om velfærd eller p-pladser, men et spørgsmål om p-pladser og velfærd, mener han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce