Annonce
Kolding

Tidligere ansatte i leasingfirma hjælper med at afvikle selskabet

Leasingselskabet Scanleasing knækkede nakken for lidt over to uger siden. Der har været mindst en køber, der har vist interesse for overtager konkursboet, men nu driver kuratellet selskabet videre, til kontrakterne løber ud, og de kan sælge bilerne. Arkivfoto: Casper Vagner Christensen
Der har tidligere været interesse for at overtage dele af konkursramte Scanleasing. Men nu drifter kuratellet selskabet videre med hjælp fra tidligere nøglemedarbejdere. Når leasingkontrakterne løber ud, bliver luksusbilerne solgt, ”og så gør vi regnskabet op”, lyder det fra kurator.
Annonce

Kolding: Der var godt 1.000 biler i Scanleasing, da selskabet gik konkurs for lidt over to uger siden. Selskabet havde selv indledt en rekonstruktion, men der var ikke udsigt til, at virksomheden kunne reddes, og det gik derefter konkurs.

De knap 30 medarbejdere mistede arbejdet, men en række tidligere nøglemedarbejder kører nu driften videre for kuratellet, som skifteretten har indsat til at rydde op.

Shippingmilliardær Torben Østergaard-Nielsen fra Middelfart, der selv har en række bilfirmaer og er glad for luksusbiler, har efter konkursen vist interesse for at køre selskabet videre, men milliardæren trak følehornene til sig igen.

Nu kører kuratellet leasingselskabet videre, til kontrakterne løber ud, og derefter skal bilerne sælges. I gennemsnit løber leasingkontrakterne et år, oplyser kurator Christian Jul Madsen, der er advokat hos Kromann Reumert.

- Vi skal skabe det størst mulige provenu til gavn for kreditorerne. Der tror vi, at det bedste er at drifte selskabet og køre leasingaftalerne færdige. Vi servicerer kunderne og søger for, at de betaler, og når kontrakten udløber, så sælger vi bilerne. Og så gør vi regnskabet op, siger  Christian Jul Madsen.


Kravene mod selskabet kommer fortsat ind. Vi har en idé om, hvor vi lander på gældssiden, men vi ved det ikke.

Christian Jul Madsen, kurator i konkursboet efter Scanleasing


Selve driften kører videre gennem konkursboet, der har hyret nogle af de tidligere nøglemedarbejdere ind til opgaven.

- Vi har fra konkursboets side holdt fast i nogle af nøglemedarbejderne i større og mindre grad. Der er perioder i måneden med spidsbelastninger, hvor der skal afleveres biler, hvor det kræver lidt flere ansatte. Men der var cirka 25-30 stykker ved konkursen. Nu er vi fem-seks stykker, som hjælper os i perioder. Men den store forskel er jo, at vi ikke laver nye leasingaftaler og opsøgende salg, siger Christian Jul Madsen.

Annonce

Mangler det fulde overblik

Det seneste offentliggjorte regnskab for 2018 for selskabet med adresse på Vejlevej viser et overskud på seks millioner kroner, men samtidig havde revisor en række bemærkninger.

Blandt andet var regnskabet ikke afleveret til tiden. Selskabet havde i strid med lønsumslovgivningen ikke foretaget indberetning af lønsumsafgift til Skat, og selskabet havde i strid med momslovgivningen indberettet urigtig moms.

Hvor stort et tab kreditorerne får, herunder Gældsstyrelsen, har kurator ikke det fulde overblik over endnu.

- Kravene mod selskabet kommer fortsat ind. Vi har en idé om, hvor vi lander på gældssiden, men vi ved det ikke. Derefter skal vi kigge på, hvad der sker i forhold til driften af leasingaftalerne og salgsværdien af bilerne. Men på nuværende tidspunkt har vi ikke det fulde overblik, siger Christian Jul Madsen.

- Vi skal skabe det størst mulige provenu til gavn for kreditorerne. Der tror vi, at det bedste er at drifte selskabet og køre leasingaftalerne færdige, siger kurator Christian Jul Madsen. Arkivfoto: Casper Vagner Christensen

Direktør og ejer af Scanleasing, Peter Larsen, blev kort efter konkursen i leasingselskabet også erklæret personligt konkurs, og i denne uge er yderligere to af hans selskaber Kapitalpleje ApS og Afgiftsportal ApS taget under konkursbehandling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce