Annonce
Biler

Koreansk storfamiliebil skal længere frem i bussen

Den nye Kia Sorento har kantede former og plads til syv ombord. Det byder en lang vifte af nye sikkerheds- og infotainment-systemer. Foto: Kia
Den nye store Sorento med plads til syv, som kommer til efteråret, viser, hvad er der på vej af ny teknologi fra Kia.

Designerne hos Kia har haft gang i de kantede skabeloner, da den nye Sorento skulle designes. Men målet har også være at skabe megen plads indenbords i den syv-personers suv, der er flagskibet hos det koreanske mærke.

Den nye mode er vokset en tand på alle ledder og kanter, mens udhængene er blevet kortere. Rent praktisk befinder vi os altså i samme størrelse som f.eks. VW Touareg.

Sorento kommer helt i tidens ånd både som hybrid og plug-in-hybrid, mens modellen rulles ud med en række sikkerhedssystemer, vi snart vil se i andre Kia-modeller. Det er bl.a. en nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, advarsel for trafik, når man åbner sidedøren og adaptiv fartpilot, der spiller sammen med navigations-systemet. Men også en multikollisionsbremse, der forhindrer flere sammenstød på stribe, og fjernstyring af bilen ved parkering er med på listen.

Samtidig giver det kantende design et hint om, hvad vej den mere danskervenlige Sportage går, når den får en opgradering inden for et par år.

Annonce

Kia Sorento

Den første generation af Kia Sorento, der blev produceret fra 2002-2009, blev bygget på et chassis med stigeramme, mens anden generation fra 2009-2015, hvilede på et monoque-karosseri og blev mere civiliseret. Den nye generation bygger på Kias N3-platform, som ifølge producenten er mere komfortabel.

Mere taletid

Med en pris på omkring 700.000 kr. i dag er Sorento en forholdsvis sjælden bil, men modellen skal profileres mere, lyder det fra importøren.

- Sorento skal have mere taletid. Det er en god ”brand-builder”, som giver mere opmærksomhed på vores andre modeller, siger Lene Mejdahl Iversen, som er pressechef hos den danske Kia-importør.

Det er dog uvist, hvor prisniveauet kommer til at ligge, når de første modeller, nemlig diesel- og hybrid-versionerne, lander herhjemme sidst på året. Plug-in-udgaven kommer til næste år.

På den praktiske front disker den store bil op med et bagagerum på 821 liter med tredje sæderække oppe, og 910 liter, når den er lagt ned. Her hjælpes anvendeligheden af, at anden sæderække kan klappes ned elektrisk udefra. Den kan også forskydes 4,5 cm i længderetningen.

Indenfor byder bilen i tidens ånd på en digital instrumentering, der omfatter instrumenter på 12,3 tommer samt en berøringsskærm på 10,25 tommer. Her er også haptiske kontakter, hvor føreren betjener en række funktioner på glasplade. I kabinen er der lagt vægt på en premium-oplevelse med aluminium og læder eller nappa.

Flere muligheder

Kia har ikke fortalt så mange detaljer om motoriseringen. Men det står fast, at plug-in-hybriden byder på 1,6 liters T-GDI-motor, der fungerer sammen med et 1,49 kWh batteri og en elmotor på 44,2 kW. Den har en systemydelse på 230 hk og et moment på 350 Nm.

Dieselmotoren, som er med i programmet ved lanceringen herhjemme, er en firecylindret 2,2 liters motor på 202 hk med et moment på 440 Nm, der er koblet sammen med en ottetrins dobbeltkoblings-gearkasse.

Den nye model kan også være mere mobil i terrænet. Versionen med firehjulstræk kan nemlig fås med et terræn-program, der sætter bilen mere præcist op efter underlaget.

De Kia Sorento-modeller, som lander i Europa, produceres på fabrikken i koreanske Hwasung, mens bilerne til det nordamerikanske marked bygges på fabrikken i West Point, Georgia.

Sorento byder på en kabine med storskærm, haptiske kontakter og materialer som aluminium og læder eller nappa. Foto: Kia
Der er godt med plads i den store suv, der også kommer som plug-in hybrid. Det bliver med systemydelse på 230 hk. Rækkevidden på strøm kendes ikke. Foto: Kia
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev For abonnenter

'Emmas' far drak og kunne vende på en tallerken på et splitsekund: - Far er virkelig sød, når han er ædru

Erhverv

Barsk maj for Billund Lufthavn: Massefyringer og nedgang på 98,3 procent

Annonce