Annonce
forside

Kraftig blæst som har drillet trafikken er ved at løje af

Stormen Johanne blev kun til blæst, som skabte togproblemer i Jylland fredag morgen. Men nu lysner det.

Selv om en varslet storm, der af DMI blev kaldt Johanne, alligevel ikke helt fik blæst sig op til egentlig at være en storm, så gav et kraftigt blæsevejr alligevel problemer for togpassagererne fredag morgen.

Togdriften er indstillet på en række strækninger i Jylland fra tidligt fredag morgen til klokken 11 fredag formiddag. Det oplyser DSB på sin hjemmeside.

Det gælder strækningerne mellem Herning og Struer, Struer og Thisted samt Langå og Struer.

Til gengæld er blæsten løjet så meget af, at driften forbliver normal på strækningen mellem Aalborg og Frederikshavn, selv om DSB i første omgang havde varslet, at togene ville blive indstillet helt frem til klokken 17.

Også hos Arriva er der aflyste tog fredag morgen.

Fra tidligt fredag morgen og frem til klokken 11 er der ingen tog på strækningerne mellem Esbjerg og Skjern, Skjern og Struer, Struer og Thisted, Skjern og Herning, Struer og Viborg samt Vestbanen.

Desuden kører der færre tog end normalt på strækningerne mellem Viborg og Aarhus, Esbjerg og Bramming, Esbjerg og Tønder samt Bramming og Tønder og Niebüll.

Både DSB og Arriva oplyser, at der ikke indsættes togbusser i stedet for de aflyste tog.

På strækningen mellem Nykøbing Falster og Rødby holdt tog stille fredag morgen på grund af et lynnedslag, oplyser Banedanmark. Her er der dog indsat togbusser til at få passagererne frem.

Vejdirektoratet fraråder fredag formiddag også såkaldt vindfølsomme køretøjer - for eksempel varevogne - at køre på Øresundsbroen. Tidligere fredag var det også gældende for Svendborgsundbroen og Langelandsbroen.

Rederiet Color Line har desuden måttet aflyse en færgeafgang fredag morgen mellem Kristiansand i Norge og Hirtshals på grund af vejret. Det oplyser rederiet på sin hjemmeside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce