Annonce
Sønderborg

Krav fra flere sider: - Sønderborg har stærkt behov for et nyt parkeringshus

Parkeringspladser er en mangelvare i Sønderborg i dagtimerne, så spørgsmålet er, hvilken retning bilisterne skal køre i for at finde et egnet sted at stille øsen. Arkivfoto: Timo Battefeld
Med salget af parkeringshuset i Nørre Havnegade opstår der behov for parkeringspladser andre steder i byen, og der er fortalere for et nyt p-hus ud mod Vingården ved siden af Sønderborghus.

SØNDERBORG: Når Bitten og Mads Clausens Fond overtager parkeringshuset i Nørre Havnegade 15. januar, opstår der akut behov for nye p-pladser rundt om i byen. Flere er inde på, der bør bygges et nyt parkeringshus centralt i midtbyen.

- Der er behov for et nyt parkeringshus i Vingården her bag Favørhuset. Mange får en parkeringsbøde for at handle i byen. Når de er inde i byen for at hygge sig, eller der kommer tyskere på besøg, vender de ofte tilbage til en parkeringsbøde. Det er ærgerligt, siger City manager Axel Nielsen.

- Vi har behov for et ekstra p-hus. Lige nu render folk, der langtidsparkerer i bymidten, rundt og stiller parkeringsskiver hele tiden. Det bliver der sikkert brugt mange arbejdstimer på. I princippet burde det være gratis at parkere i hele byen, så var problemet løst, siger Axel Nielsen, der får opbakning af viceborgmester Stefan Lydal, Dansk Folkeparti.

- Ja, det er korrekt, vi har behov for et nyt parkeringshus. Planerne er at opføre et inde i et større område omkring Vingården. Når vi får 55 millioner kroner for p-huset på havnen, kan vi ikke bare stikke pengene i lommen, men må bruge dem på at skabe parkeringspladser for ansatte og handlende i hele byen. Parkeringshuset på havnen blev bygget i et omvendt udbud, hvor vi sagde, vi havde 30 millioner kroner, og fem entreprenører bød ind med det resutat, vi fik 387 parkeringspladser, siger Stefan Lydal.

- Vi kunne lave nogenlunde det samme udbud én gang til. Måske kunne vi lave en såkaldt OPP model, så det bliver en kombination af offentlige og private parkeringspladser. Jeg overvejer at lade det blive en del af budgetforhandlingerne at bruge pengene for parkeringshuset på havnen til et nyt p-hus. Vi behøver ikke bruge hele beløbet. Parkeringsfonden er tom, så der er ikke noget at hente der, siger Stefan Lydal.

Annonce

P-huse

I august blev det offentliggjort, Bitten og Mads Clausens Fond køber parkeringshuset i Nørre Havnegade formedelst 55 millioner kroner. Køberen er BMC Ejendomme A/S, som vil tilbyde to timers gratis parkering for alle. P-huset er en del af udviklingen af Byens Havn, som BMC Fonden er en stærk aktør i. Der ryger 387 langtidsparkeringspladser. Det bliver muligt at langtidsparkere ved Reimers Skolen og langs kasernemuren. Tidligere parkerede mange på Føtex' parkeringstag, der i lang tid var gratis, men efter klager fra kunder især i juletiden, blev der indført to timers parkering. Det giver pressede forhold på villaveje og pladser rundt om i byen, hvor ansatte og handlende stiller deres køretøjer langs fortove og kantsten. Derfor mener flere, der er behov for en gratis langtidsparkering. Mange af byens arbejdsgivere og erhverv stiller ikke tilstrækkeligt med p-pladser til rådighed for deres ansatte. Kommunen har selv mange ansatte i bymidten. Der er nedsat et udvalg, som skal se på hvordan parkeringsproblemerne kan løses, og hvor der eventuelt kan placeres et nyt p-hus. På tirsdag har teknik- og miljøudvalget en temadrøftelse om bystrategi og parkering i midtbyen.

Vi skylder ingenting

- Vi er i fuld gang med at løse parkeringsproblemerne i byen, men vi skylder ikke noget på grund af, vi har solgt parkeringshuset i Nørre Havnegade. Der er forhold, der skal løses. Vi ser på det og vil blandt andet udlægge parkeringspladser ved Reimers Skolen og kasernen for at kompensere for salget af parkeringshuset. Intet er besluttet endnu. Jeg har ikke hørt noget konkret om, der skal placeres et p-hus i midtbyen, siger formand for teknik- og miljøudvalget Aase Nyegaard, Fælleslisten.

- Der bør da placeres et p-hus i midtbyen, og det bør graves ned, så vi ikke skal glo på biler. Folk kommer til byen for at opleve miljø og atmosfære og ikke for at se på biler. De er alle vegne. Trafikken er stigende. Byen gør ikke noget ved det, siger Kenneth Juhl, der bor ved Ringriderpladsen og i årevis har protesteret mod, kommunen bruger det rekreative område til masser af p-pladser.

- Parkeringspladserne i butikscenter Borgen er afsat. Ansatte betaler 600 kroner om måneden for en heldages parkering. Det er ikke muligt i midtbyen at betale sig fra at parkere i tre, fire timer eller mere, heller ikke selv om nogen gerne vil, siger Axel Nielsen.

Parkeringshuset i Nørre Havnegade blev indviet under stor festivitas i november 2017, men nu er det solgt til BMC Ejendomme A/S, som vil gøre det gratis at parkerere i to timer. Arkivfoto: Timo Battefeld
Parkeringshuset er blevet mere brugt med årene, efterhånden som Hotel Alsik er bygget færdigt, og nu har moderkoncernen købt p-huset, så folk med behov for langtidsparkering på grund af arbejde må finde andre steder at stille bilen. Arkivfoto: Timo Battefeld
Borgmester Erik Lauritzen, Socialdemokratiet, indviede parkeringshuset på behørig vis for to år siden, men nu har han solgt det, og så mener nogen, der er behov for nye p-pladser centralt i byen. Arkvifoto: Timo Battefeld
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce