Annoncørbetalt indhold

Kreatin som supplement til træningen

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsorereret indhold

Det er efterhånden almen kendt, at proteinpulver er et effektivt supplement til træningen i fitnesscenteret, hvis man ønsker at opnå en øget effekt af de mange timer med vægtstangen. Et andet yderst virkningsfuldt tilskud til træningen er kreatin. Udover proteinpulver er kreatin det mest forskede og videnskabeligt undersøgte supplement til træningen, og det kan derfor betale sig at sætte sig ind i, hvordan midlet kan anvendes.


Annonce

Hvad kan kreatin?

Hvis man indtager kreatin som kosttilskud, vil man over længere tid øge musklernes indhold af kreatinfosfat, hvilket i sidste ende fører til, at man opnår en forbedret præstationsevne. Helt konkret vil der gå længere tid, før der ophobes mælkesyre i musklerne under træning, og man vil derfor opnå en større udholdenhed, når man løfter vægte og laver squats i fitnesscenteret. Gør man sig i sprintløb eller anden højintensiv træning, vil man også opleve en forbedret præstationsevne, da det er det kortvarige anaerobe muskelarbejde, der påvirkes ved indtagelsen af kreatin. Det er dog vigtigt, at man indtager kreatin på daglig basis, da øgningen af kreatinfosfat opbygges over tid.


Dosering af kreatin

Der findes forskellige doseringsmetoder, når det kommer til indtag af kreatin. En måde, hvorpå man kan strukturere sit indtag, er ved at indtage en konstant dosis hver dag. Følger man denne metode, er det optimale at indtage omkring 3-5 g kreatin pr. dag. En anden doseringsmetode bygger på loading, hvor man den første uge indtager en større mængde af produktet, inden man går over til at indtage den samme dosis hver dag. Det står dog en frit for at vælge mellem de to doseringsmetoder, da de hver især er lige effektive, når det kommer til at øge udholdenheden under træning. Indtagelsen af kreatin skal dog betragtes som en kur, hvor man i 2 til 6 uger benytter kosttilskuddet i sammenhæng med en god vægttræning og kost.


Andre fordele ved kreatinindtag

Flere undersøgelser viser, at kreatin også kan have en gavnlig effekt, når det kommer til at forbedre den aerobe præstationsevne, som helt konkret betyder, hvor gode dit hjerte og dine lunger er til at forsyne dine muskler med ilt. Med andre ord kan kreatin altså hjælpe med at gøre din konditionstræning effektiv. En anden fordel ved kreatin som kosttilskud er, at det kan øge din trænings arbejdsbelastning og dermed øge din forbrænding af kalorier. Kreatin er ikke i sig selv et slankemiddel, men det kan benyttes som et supplement til vægttabet, hvis man samtidig træner regelmæssigt og spiser en sund og velnærende kost.

Denne artikel indeholder sponsorereret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.