Annonce
Kolding

Kristina løb syv maraton på syv dage på syv kontinenter: Nu går hun efter verdensrekorden i samme løb

De syv maratonløb, som Kristina Schou Madsen gennemførte, foregik i Antarktis, Sydafrika, Australien, Forenede Arabiske Emirater, Spanien, Chile og USA. Foto: Søren Gylling
Som konkurrencemenneske var det en skuffelse for Kristina Schou Madsen at slutte som nummer to efter syv vilde maraton på syv dage. Mød hende her i 7. afsnit af julekalenderen.

Kolding: 2019 var året, hvor tallet syv fik en helt ny betydning for ekstremløberen Kristina Schou Madsen. Som gammel dansklærer har Kristina Schou Madsen altid haft en forkærlighed for eventyr med tallet syv. Men i år oplevede den løbegale koldingenser sit helt eget eventyr, hvor syvtallet var centralt.

I februar deltog hun i World Marathon Challenge. Et løb, hvor deltagerne løber syv maraton på syv dage på syv forskellige kontinenter. Den største udfordring nogensinde for ultraløberen, der har deltaget i ultraløb i hele verden og har verdensrekorden som den hurtigste kvinde op ad Kilimanjaro.

- Det at løbe syv maraton på en uge satte virkelig min fysik og psyke på overarbejde. Da jeg skulle løbe det fjerde i Dubai, var jeg så øm og havde så ondt i ryggen, at jeg aldrig havde prøvet noget lignende. Jeg kunne knap slæbe mig ud af flyveren. Men jeg kom igennem, og dagen efter slog jeg ny personlig rekord med 3:12 i Madrid. Jeg ved ikke, hvor det kom fra, men jeg ved, jeg er god på den lange bane, fortæller Kristina Schou Madsen.

Oplevelsen af at besøge syv kontinenter på syv dage beskriver hun som surrealistisk.

- Det er meget svært at forstå, at man fysisk flytter sig så meget på så kort tid. Hver verdensdel var en ny oplevelse, men Antarktis var helt speciel. Det er så fjernt og uberørt et sted. Det var en kæmpe kontrast til Miami, hvor vi blev heppet igennem med diskomusik og masser af tilskuere.

Ugen gik med en fast cyklus: Løbe, vente på at alle kom i mål, bus til lufthavnen og fly til næste destination. Der var kun tid til at restituere, spise og sove i flyveren.

Da Kristina Schou Madsen kom i mål efter sidste maraton, var kroppen smadret, og som konkurrencemenneske var hun skuffet og frustreret over at slutte på en samlet andenplads, kun 14 minutter efter vinderen.

- Men jeg var også glad, for jeg havde løbet hurtigere, end jeg havde troet muligt. Og de syv maratonløb har givet mig ny selvtillid, siger Kristina Schou Madsen.

I 2020 får hun chance for revanche, når hun atter deltager i WMC. Hun træner syv dage om ugen for at slå verdensrekorden, når hun igen skal løbe syv maraton på syv dage.

Annonce

- Det er meget svært at forstå, at man fysisk flytter sig så meget på så kort tid. Hver verdensdel var en ny oplevelse, men Antarktis var helt speciel. Det er så fjernt og uberørt et sted.

Kristina Schou Madsen

Julekalender

24 historier om 24 tal.

Nogle tal betyder mere for nogle end for andre. Det er tanken bag dette års julekalender, hvor kendte koldingensere hver dag frem til juleaften fortæller en historie med udgangspunkt i dagens kalendertal.

Kristina Schou Madsen. Foto: Søren Gylling
Kristina Schou Madsen. Foto: Søren Gylling
Foto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Annonce