Annonce
Aabenraa

Kruså-firma vildledte forbruger i sag om motorafgifter: Birger skal have 25.928 kroner tilbage

Dommerens forligsforslag lyder på, at Birger Jaedicke skal have knap 26.000 kroner tilbagebetalt. Parterne kan dog afkræve en dom. Foto: Timo Battefeld
Tirsdag kom den længeventede tilkendegivelse i sagen om mulig snyd med motorafgifter, hvor 61-årige Birger Jaedicke følte sig snydt for knap 26.000 kroner i forbindelse med indregistrering af sin bil. Dommeren mener, at Birger Jaedicke skal have pengene tilbage. Sagen er dog endnu ikke slut.

Tilkendegivelse: Firmaet Motorkontoret IVS har haft en handelspraksis, der er vildledende for forbrugeren og er i strid med god markedsføringsskik.

Sådan skriver dommer Jens Schultz-Hansen i sin tilkendegivelse i sagen, hvor 61-årige Birger Jaedicke har følt sig snydt for knap 26.000 kroner af firmaet Motorkontoret IVS, der indregistrerede Birger Jaedickes bil i Danmark i juli 2018. En sag, som JydskeVestkysten beskrev i avisen den 8. juli.

Tilkendegivelsen faldt tirsdag og pålægger Motorkontoret IVS at tilbagebetale 25.928 kroner til Birger Jaedicke, som er det beløb, som dommeren beskriver som det ”uretmæssigt opkrævede afgiftsbeløb”.

Inden fredag den 26. juli skal begge parter tilkendegive, om de accepterer tilkendegivelsen, eller om parterne vil afkræve en dom, der skal afsiges inden fire uger efter tilkendegivelsen tirsdag. Tilkendegivelsen er således kun et slags forligsforslag.

Annonce

Sagen kort

  • I juli 2018 købte 61-årige Birger Jaedicke fra Tinglev en brugt bil i Tyskland, som han selv importerede til Danmark.
  • Her fik han Motorkontoret IVS i Kruså til at indregistrere bilen og betale registreringsafgiften på vegne af ham.
  • På Birger Jaedickes faktura opgjorde Motorkontoret IVS registreringsafgiften til at være 98.500 kroner. På Skats hjemmeside fandt han kort efter ud af, at der kun var indbetalt 72.572 kroner. En difference på 25.928 kroner.
  • Derfor valgte Birger Jaedicke at stævne firmaet for at få differencen tilbagebetalt, og parterne mødtes i retten 7. juni 2019.

Kan have principiel betydning

Dommeren har i sin tilkendegivelse især lagt vægt på, at Motorkontoret IVS ikke har bevist eller sandsynliggjort, at Birger Jaedicke ved sit køb skulle kunne have været klar over, at registreringsafgiften kunne ændre sig eller ikke være lig den, der blev indbetalt til Skat.

Birger Jaedicke er glad for dommerens tilkendegivelse, som han mener kan have principiel betydning.

- Jeg er positiv omkring det, fordi jeg synes, at det bekræfter mig i, at fremgangsmåden ikke er korrekt. Jeg synes ikke, at det er korrekt, hvis man som forbruger henvender sig i god tro på, at tingene er, som de skal være, og at afgifter så er bøjelige, hvor man ikke er klar over, hvad tingene egentlig dækker over, siger Birger Jaedicke.

Kan vare et stykke tid endnu

Birger Jaedicke glæder sig naturligvis også over udsigten til at få 25.928 kroner tilbage, hvor han dog forventer, at advokathonorar og andre sagsomkostninger vil æde en pæn del af beløbet. For retsfølelsen er det dog vigtigt for ham.

- Alt er kærkomment, og hvis det er penge, der er opkrævet uretmæssigt, så synes jeg da, at de penge ligger bedre i min lomme end i deres lomme, siger Birger Jaedicke.

Han forventer dog, at det kan vare et stykke tid endnu, før pengene eventuelt ville rulle ind på hans konto.

- Pt. kan jeg ikke gøre ret meget andet end at afvente. Det er helt afhængigt af, hvordan de (Motorkontoret, red.) reagerer. Vi ved ikke, hvor langt de vil gå, eller om de vil trække sagen i langdrag, men jeg ved, at vi er oppe mod noget større, siger Birger Jaedicke.

Kim Hammer fra Motorkontoret IVS ønsker ikke at udtale sig om tilkendegivelsen, før hans advokat er tilbage fra ferie mandag, men siger, at tilkendegivelsen sandsynligvis vil blive anket.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce