Annonce
Esbjerg

Nabostrid: Kunstmuseum kræver fem træer fjernet - Musikhuset vil fjerne to

Musikhuset Esbjergs nye forplads er ved at tage form. Der er formentlig indvielse af den færdige plads i begyndelsen af september. Foto: Heidi Bjerre-Christensen.
Esbjerg Kunstmuseum har klaget over, at Musikhuset Esbjerg har plantet birketræer i adgangspassagen til kunstmuseets indgang. Musikhus-direktør vil fjerne to træer, men det er ikke nok, siger kunstmuseets formand, der vil have fem træer fjernet.
Annonce

Esbjerg: Fem træer i den nye birkeskov, der netop er ved at blive plantet foran Musikhuset Esbjerg som led i forvandlingen af den gamle forplads, skal fjernes, hvis det står til Esbjerg Kunstmuseum.

Det siger formanden for Esbjerg Kunstmuseum, Jørgen Broch, i en supplerende kommentar til en mail, han på vegne af Esbjerg Kunstmuseums bestyrelse og ledelse har sendt til blandt andre Musikhuset Esbjergs direktør, Torben Seldrup, og formanden for Musikhuset Esbjerg, Johnny Søtrup, forleden. Mailen føjer sig dermed til andre meningsudvekslinger om omdannelse af forpladsen - en sag, som har udviklet sig til noget af en nabostrid..

Mailen er egentlig stilet til borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), men denne har svaret, at striden mellem de to nabo-institutioner må løses imellem netop de to parter, da Esbjerg Kommune ikke er indblandet i sagen.

I mailen skriver Jørgen Broch blandt andet om adgangsforholdene til Esbjerg Kunstmuseum:

"Da museets direktør i går (onsdag den 24. juni, red.), vendte tilbage efter nogle få dages arbejde uden for museet, fik hun et mindre chok og henvendte sig straks til undertegnede og de to øvrige bestyrelsesmedlemmer i bygningsudvalget ...(...)... nu står der et træ lige midt for kunstmuseets indgang – og der er tydeligvis flere på vej ...(..)... (som) overhovedet ikke forholder sig til, at der er mere end én hovedindgang i bygningsfacaden", skriver Jørgen Broch.

Bestyrelsesformanden uddyber, at kunstmuseet ønsker sin egen indgang markeret - ikke gemt. Således skriver han videre i brevet, at "indgangspartiet skjules bag flere rækker træer, hvis kroner tilmed vil dække for det lysskilt, der sættes op over indgangen med museets navn".

Annonce

En absurditet

Videre problematiserer bestyrelsesformanden de fremtidige adgangsforhold:

"Kunstværker til vores særudstillinger samt handicappede og gangbesværede gæster kan kun køres ind på museet via porten for enden af teaterfoyeren. Det er uacceptabelt.

I tilgift bliver det næsten umuligt at få kunstværker ind og ud af skulpturgården, hvilket i sig selv er en absurditet. Man kan ikke have en skulpturgård, hvor der ikke kan komme skulpturer ind".


Ved at fjerne de to træer, vil der være ”uhindret” adgang til den indgang, som ligger ved kunstmuseet, og vi mener ikke, at der er behov for at fjerne yderligere.

Direktør for Musikhuset Esbjerg, Torben Seldrup.


Direktøren for Musikhuset Esbjerg, Torben Seldrup, erklærer i et skriftligt svar til Esbjerg Kunstmuseum villig til tage sagen om birketræerne, der er plantet i adgangspassagen til kunstmuseet, op med arkitektfirmaet BIG. Men ifølge Seldrups mail drejer det sig kun om to træer.

"Vi tager en drøftelse med BIG om to træer, som vi godt kan se problemstillingen i".

Torben Seldrup, Esbjerg Kunstmuseum mener, der skal fjernes fem træer?

- Vi mener, at der er to træer som står uhensigtsmæssigt. Ved at fjerne de to træer, vil der være ”uhindret” adgang til den indgang, som ligger ved kunstmuseet, og vi mener ikke, at der er behov for at fjerne yderligere, understreger Torben Seldrup.

Projektet

Den 14. marts 1997 slog Musikhuset Esbjerg for første gang dørene op til foyeren med de store hvide søjler, der illuderer træer med kroner på et bagtæppe af lysindfald fra taget og de store vinduespartier, der giver et direkte kig ud til byparkens store, gamle træer.

Nu fortsættes arkitekterne Jørn Utzon og sønnen Jan Utzons indendørs skov med en virkelig én af slagsen i form af 57 pollenfrie, opstammede birketræer på den kommende, nye forplads, der også kommer til at rumme en vandkunst, der via en specialudviklet teknik reagerer på lydbølger fra eksempelvis koncerter i Musikhuset.

Det er Henning G. Kruse, der har doneret de mange millioner, omdannelsen af forpladsen løber op i, og som siden skal bære hans navn, og han har også selv udvalgt arkitekterne hos den verdenskendte tegnestue Bjarke Ingels Group (BIG) til udforme projektet.

I forhold til resten af klageskrivelsen gør Torben Seldrup gældende, at der med den nye forplads kommer en lang række forbedringer, herunder adgangsforholdene for handicappede:

"Trapperne er fjernet, som Esbjerg Kunstmuseum også har ønsket, således at dårligt gående og kørestolebrugere lettere kan få adgang til de to institutioner. Herudover er der den ”nye” indgang til Musikhuset, hvor dørene åbner automatisk, så kørestolebrugere og andre nemt kan komme ind. Det har aldring været tanken at kørestolsbrugere skal igennem porten ved Teaterfoyeren".

Og videre: " Adgangsforholdene til Skulpturgården bliver, set med vores øjne, ligeledes forbedret da trapperne er fjernet", skriver Torben Seldrup, der tilføjer, at han tidligere har talt med Esbjerg Kunstmuseums direktør, Inge Merete Kjeldgaad, om, hvordan de forskellige kunstgenstande fremover kan komme ind via porten i Teaterfoyeren, "og at Musikhusets personale i en hvis udstrækning kan være behjælpelig, hvis der måtte opstå problemer med at få genstandene ind i forhold til tidligere".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Nyt boligprojekt smider lokal købmand på gaden: - Det gør selvfølgelig ondt

Annonce