Annonce
Læserbrev

Kvinder i erhvervslivet

Danmark tager førstepladsen ud af 129 lande – over kvinders rettigheder. Fantastisk. Det er et resultat af mange års kampe, som i dag viser strålende resultater, vi kan bade os i lyset af.

Vi kvinder er på arbejdsmarkedet. Vi køber det, vi har brug for og underskriver skilsmissepapirerne, hvis livet alene giver os større frihed. Kvinder kan selv og vi ved, at verden ligger åben.

Men hvis jeg skal være helt ærlig, er vi langt fra i mål. Ikke i forhold til kvinders rettigheder. Her taler tallene jo for sig selv. Men kvinder skal lære at støtte hinanden hele vejen til topposterne.

Når vi taler om de større poster, er vi alt andet end solidariske. Kvinder er kvinder værst. Og inden vi lærer at klappe hinanden hele veje op på toppen, vil topposterne stadig kun være besat af 17 procent kvinder.

Vi skal være stærkt repræsenteret i dansk erhvervsliv. Og vi kan jo pænt begynde med en større præsentation af kvinder i Esbjergs fire VL-grupper. Dansk selskab for virksomhedsledelse, hvor blot 12 ud af 147 medlemmer er kvinder, som JV har skrevet om.

Det kræver hverken større kvalifikationer eller accept fra mænd. Det kræver et bedre "Sisterhood", og langt bedre opbakning. Så kære kvinder, gå ud og tag posterne. De ligger og venter på jer.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce