Annonce
Kolding

Grønt lys til ny stor havnebydel: Værsgo at bygge Marina City

Nu mangler kun Miljøstyrelsens tilladelse til klapning, før kommunen kan komme i gang med at anlægge Marina City her ved Marina Syd. En del af søterritoriet skal indvindes til den nye bydel, og det har Kystdirektoratet netop sagt ja til.  Foto: Søren Gylling
Den med spænding ventede afgørelse fra Kystdirektoratet kom onsdag: Nu har direktoratet godkendt planerne for Marina City. Det betyder, at Kolding Kommune nu kun mangler Miljøstyrelsens accept af klapning af opgravet havbund, før arbejdet går i gang.

Kolding: Efter fem års planlægningsarbejde kan Kolding Kommune nu hælde dieselolie på gravemaskinerne til byggeriet af den nye havnebydel Marina City med omkring 350 boliger og tilhørende lystbådehavn med 1000 bådepladser og 29 husbåde ved Marina Syd på Skamlingvejen.

Onsdag meddelte Kystdirektoratet nemlig, at direktoratet nu endeligt har godkendt planerne for det enorme projekt, og det betyder, at direktoratet giver sin anlægstilladelse til Marina City.


Annonce

Det har været en langstrakt proces, og nok også mere langstrakt end vi have regnet med. Men vi har jo også hele tiden vidst, at det tager tid at få de fornødne tilladelser til et ambitiøst projekt.

Merete Dissing, by- og udviklingsdirektør


Derfor mangler Kolding Kommune kun at få Miljøstyrelsens tilladelse til at flytte en masse opgravet øllebrødslignende havbund fra byggepladsen ved Skamlingvejen til den godkendte klapplads midt ude i Lillebælt ved Trelde Næs, før byggeriet af havnebydelen kan komme i gang.

Ikke boliger

Kolding Kommunes by- og udviklingsdirektør Merete Dissing er rigtig glad for, at kommunen nu har fået Kystdirektoratets blåstempling af det store projekt.

- Det har været en langstrakt proces, og nok også mere langstrakt end vi have regnet med. Men vi har jo også hele tiden vidst, at det tager tid at få de fornødne tilladelser til et ambitiøst projekt som Marina City – og heldigvis har vi haft en god dialog med Kystdirektoratet undervejs. Med anlægstilladelsen har vi nået en afgørende milepæl, siger hun.

Med Kystdirektoratets tilladelse får Kolding Kommune grønt lys for det enorme arbejde med at etablere hele den nye lystbådehavn, som er en sammenlægning af Lystbådehavn Nord og Marina Syd, at inddæmme 80.000 kvadratmeter af søterritoriet mellem Marina Syd og Rebæk til et nyt landareal og at anvende det ny-indvundne land til en lang række maritime formål som f.eks. havnepromenade, park, bådoplagspladser og en række byggerier - dog ikke boliger.

Det er det her område indenfor den røde cirkel, som Kolding Kommune vil inddrage til land. I dag er det vand. Illustration: Kolding Kommune

Med andre ord skal der udelukkende bygges boliger på eksisterende land længst ind mod Kolding by.

På den måde har kommunen imødekommet både dem, som synes, at der var lagt op til for mange boliger i Marina City, og Kystdirektoratet, der ikke bryder sig om boligbyggeri på inddæmmet søterritorium.

Med sin tilladelse afviser direktoratet de kritikere, der har hævdet, at det areal, der nu skal inddæmmes, ifølge en gammel aftale med Trafikministeriet kun må bruges til lystbådehavn.

Annonce

Klapning

Miljøstyrelsen skal give tilladelse til at flytte 360.000 kubikmeter slamlignende havbund fra fjordbunden dér, hvor den nye sejlrende, det nye havnebassin og havnepromenaden skal være.

Klapningen har på forhånd vakt stor kritik fra blandt andre sportsfiskerne, Danmarks Naturfredningsforening og flere politikere.

Kolding Kommune har derfor fået undersøgt 15 forskellige andre muligheder, men det er ikke lykkedes at finde et realistisk alternativ hverken teknisk, miljømæssigt eller økonomisk, vurderer kommunen, der til gengæld forpligter sig til, at klapningen kun vil ske i vintermånederne for at tage størst muligt hensyn til dyrelivet.

For nylig vandt Munck Havne og Anlæg A/S opgaven med at udvide havnebassinet, etablere kajanlæg og slæbesteder, anlægge ny strand og opfylde det nye landområde.

Udover den manglende tilladelse fra Miljøstyrelsen, ligger der tre uafgjorte klager i Planklagenævnet over lokalplanen for Marina City, og anlægstilladelsen fra Kystdirektoratet kan påklages i de næste fire uger.

Kolding Kommune har været i gang med at planlægge Marina City siden 2016, og nu tyder alt på, at havnebydelen bliver realiseret. Visualisering: Schønherr Arkitekter

Marina City

  • Marina City er navnet på en ny havnebydel, som er under udvikling ved Marina Syd ved Skamlingvejen.
  • Ifølge plangrundlaget skal der i Marina City bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser og 29 pladser til husbåde. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • 24 af Kolding Byråds 25 medlemmer godkendte rammelokalplanen for Marina City 26. januar. Kun EL stemte imod.
  • Planen tillader byggeri i forskellige højder i området - nogle steder op til otte etager, og en enkelt bygning må ryge op i 16 etager.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Kolding For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Kolding

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland

Chefredaktør fra Tønder døde af kødædende bakterie: Nu fortæller hans kone, hvorfor hun sagde ja til at medvirke i dokumentar

Erhverv For abonnenter

Iværksætter i vild vækst: Her kører direktøren ud til medarbejderne og griller hamburgere og hotdogs

Esbjerg

Koster mere end 500 millioner kroner: Danmarks største havn får grønt lys til at blive endnu større

Sydjylland

Unge benzinbøller terroriserer Sønderjylland: Nu beder politiet forældrene om hjælp

Sønderborg

1000 mennesker, latter, taler og komik: De frivillige blev hyldet med tre priser og stor fest

Sydjylland For abonnenter

Ninna er kok og knokler op til 50 timer om ugen: Kro er tvunget til at holde lukket flere dage

Kolding

Politiet efter genåbning af nattelivet: - Vi kan godt mærke, at der er flere unge mennesker, der skal lære at være i byen

Kolding

Se alle billederne: - Disse biler har ikke været samlet noget sted i Europa i meget lang tid

Esbjerg

Lokal erhvervskomet begyndte som butikselev hos Jysk: Nu får han ansvaret for 26.500 ansatte i Lars Larsens livsværk

Tønder

Hundredevis af Lego-byggere samlet: Se nogle af deres vilde modeller her

Varde For abonnenter

Faktatjek: Har en sosu-assistent virkelig kun seks timers praktisk arbejde om ugen?

Haderslev

Da Eric kom rullede i sin nye Tesla blev naboen nysgerrig: Nyt partnerskab indgået over hækken

Annonce