Tønder: To lektioner hver fredag er der ekstra udfordringer på skemaet på Overbygningsskolen. Det gælder for eleverne på High Performance-holdet for 7. klasses-elever, men også for deres undervisere.
- Vi skal da være totalt forberedte til de her timer, fortæller Helle Rise, der sammen med Sanne Balslev blev de to første High Performance-undervisere på Overbygningsskolen.
De underviser nu sammen 14 7. klasses-elever en gang om ugen, og med en gruppe dygtige elever gælder det altså om at have gjort sit hjemmearbejde. Til gengæld er det også fedt, ifølge Sanne Balslev.
- Vi kan få lov at nørde med vores fag, påpeger hun.
De to har sammen fået undervisning af Rikke Christensen, der har udviklet kompetenceforløbet High Performance. Udbyttet er redskaber til at udfordre den særlige elev-gruppe.
Sætter mål
Hver fredag lægges der ud med en samarbejdsøvelse for at styrke eleverne her. De lærer at lytte og få modspil.
- Så har vi typisk et lærerindlæg fra enten Helle eller jeg, fortæller Sanne Balslev.
Et lærerindlæg kan handle om alt fra google-søgninger, til det gyldne snit, eller det at fremlægge. Derefter skal eleverne selv i gang.
- Vi sætter mål op for alt, for så ved de, hvornår de er lykkedes, og hvornår de ikke er lykkedes, fortæller Helle Rise.
- Vi vil rigtig gerne have, at de her børn kommer til at leve op til det potentiale, de har, siger hun.
- De elever, der sidder her, har et abstraktionsniveau over deres jævnaldrende, fortæller Sanne Balslev, der oplever en elevgruppe, der er dygtig til at reflektere og se sammenhænge.
Siges højt
High Performance-holdene er ikke bare for 12-talselever. De er også for elever, der ikke har vist alle deres evner tidligere - det kan være elever med krudt i bagen. Men 12-talseleverne er der altså også.
- Vi har brug for nogle, som også er socialt dygtige, fortæller Helle Rise.
Begge lærere underviser også eleverne i deres almindelige klasser.
- Der kan man se, at de profiterer af det, de får med her, fortæller Sanne Balslev.
De vil gerne lære eleverne, at det er okay at være anderledes. Ifølge Helle Rise ved elever i en klasse godt, at nogle er dygtigere end gennemsnittet.
- Nu siger vi det bare højt, påpeger hun.
Helle Rise, lærerVi vil rigtig gerne have, at de her børn kommer til at leve op til det potentiale, de har.