Annonce
Tønder

Lærerne satte folkeskolen på politikernes skoleskema

Cirka 140 interesserede var mødt op for at diskutere fremtidens folkeskole. Der blev spurgt direkte ind til politikerne, og så blev der lavet teser om, hvad fremtidens folkeskole bør være. Foto: Kitt Kragelund

140 interesserede var mødt op til debatten om fremtidens folkeskole i Tønder Kommune. Der var oplæg og paneldiskussioner med lokale politikere, og der blev udarbejdet teser for, hvad fremtidens folkeskole bør indeholde ifølge de fremmødte.

Tønder: Irene Nim Hansen fra Tønder Lærerkreds var mandag aften tovholder på folkemødet om fremtidens folkeskole i Tønder Kommune. Lærere, præster, forældre og andre interesserede var inviteret til debat og dialog om, hvordan folkeskolen bør se ud.

- Dialog er det vigtigste. I aften er dialogen i centrum, sagde hun, da hun bød velkommen og skitserede rammerne for mødet.

- Det er i dag 500 år siden Reformationen og siden Luther slog 95 teser op. I aften vil vi her på folkeskoledøren også slå teser op for, hvad vi vil med vores folkeskole.

Mette og Tina Hyldtoft (til højre) deltog i mødet som forældre, og de havde blandt andet spørgsmål om rullende skolestart, midler i skolen og aldersintegreret undervisning. Foto: Kitt Kragelund

Dannelse og uddannelse

Efter oplæg med Dorte Brøchner Jessen fra tænketanken Sophia om dannelse, fortalte Elof Westergaard, biskop i Ribe Stift, om skolens vigtige rolle udover vidensdeling.

- Det handler ikke blot om viden, men om at lære for livet. Vi kan og bør spørge om, folkeskolen i dag i mindre grad er folkets skole, spurgte han blandt andet.

Og med det blev workshops skudt igang. De fremmødte fik udleveret papir og skrivetøj, og så blev der diskuteret, skrevet spørgsmål til politikerne og skrevet teser for fremtidens folkeskole. Teserne blev hængt op på en dør, ligesom Martin Luther gjorde for 500 år siden, da han reformerede kirken.

- Jeg synes, det er spændende at høre politikernes holdninger om skolen. Jeg vil gerne vide mere om deres holdninger til blandt andet rullende skolestart og aldersintegreret undervisning, og om det skal fortsætte sådan, når der mangler midler i form af både tid og penge. Hvem skal man gøre tilfredse? Skoleudvalget eller børnene, forklarede Mette Hyldtoft, der er forælder, om sin motivation for at deltage i folkemødet.

Spørgsmålene til politikerne blev skrevet på små sedler og derfra udvalgt tilfældigt af ordstyreren. Foto: Kitt Kragelund
Annonce

Kortere skoledage, karakterer og stolthed

Nogle af de spørgsmål, panelet af lokale politikere debatterede efterfølgende, drejede sig blandt andet om karakterer er en fair måleenhed.

- Vi skal have et mere naturligt og afslappet holdninger til disse målinger. De er ikke så farlige, lød svaret fra Morten Gliemann, Radikale Venstre.

- Det må gerne være noget vi måler på, det skal bare ikke stå alene, fordi det er en brøkdel af det, folkeskolen handler om, sagde Mette Bossen Linnet, Venstre.

De længere skoledage blev også diskuteret.

- Jeg mener, man skal have en lidt kortere skoledag. Man skal ikke have den helt så kort som før, fordi man skal have fordybelse, forklarede Mathilde Ziefeldt, SF.

- Kortere skoledage og lidt mere varieret, var Kristendemokraterne og Gert Brennalts holdning.

Endelig blev der spurgt til, hvad politikerne var stolte over ved folkeskolen i Tønder Kommune, og her var det særligt lærernes omstillingsparathed og indsats gennem en turbulent tid med skolesammenlægninger og skolereform, der blev nævnt fra hele linjen.

- Jeg er meget glad og stolt over at kunne samle så mange. Jeg håber, mange går hjem med at være beriget med, hvad dialog gør. Det får tankerne med, og man bliver åben overfor andre, sagde Irene Nim Hansen fra Tønder Lærerkreds om arrangementet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Regionalt For abonnenter

Region om lunken Carelink-bedømmelse: - Man kan godt være tilfreds med en Ford, selv om der står en Mercedes ved siden af

Annonce