Annonce
Varde

Læs hele chatten: Jv.dk-brugere debatterede lukning af Vestbanen

Stephanie Lose stillede op til chat og debat med jv.dk's brugere. Emnet var Region Syddanmarks planer om at lukke Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel.

Debat: Brugerne af jv.dk kunne i eftermiddag mellem klokken 15 og 16 chatte med regionsmedlem Stephanie Lose om planerne om at lukke Vestbanen mellem Nørre Nebel og Varde.

Og debatterede blev der i allehøjeste grad. Du kan læse brugernes spørgsmål og Stephanie Loses svar nedenunder.

Bente: vi er her hvor er alle I andre
Stephanie Lose: Alle sammen - tak for debatten;) Og tak for tilbuddet Annemette;)
Anita Linding: Også tak herfra...
Annemette Fast Christensen: Helt sikkert, Kamilla :)
Morten Bergsøe: Også tak for debatten her fra
Stephanie Lose: Hej Maiken. Igennem de sidste år har det jo bølget frem og tilbage, hvad der skulle ske med Vestbanen. Så derfor forholder jeg mig til hvordan situationen er nu. Anita - 2 busser er regnet med i miljøopgørelse.
Jesper Poulsen: Og er det i øvrigt ikke korrekt at regionen har nægtet at betale lokale busser på fyn, fordi det var et kommunalt anliggende ?? Og vil regionen så betale til busser i varde kommune fremover, modsat på fyn, eller kun til banen er nedlagt,???
Ole Preben Sørensen: Også tak, for debatten. Men hvor var tilhængerne af nedlæggelsen?
Kamilla S. Christiansen: Og husk lige de små byer i farten
Kamilla S. Christiansen: Annemette det lyder som en rigtig god ide
Anita Linding: Dvs 2 busser i stedet for ét tog. Det skal nok være miljømæssigt bedre....
Annemette Fast Christensen: Tak for debatten, Staphanie, jeg vil gerne invitere dig en tur med Vestbanen på min regning. Så kan du komme ud og se, hvad det hele handler om. Vi gør det en lørdag i juli, så tager vi bilen retur fra Nr. Nebel :)
Stephanie Lose: Hej alle der snakker om adgang til bus kontra tog. Jeg siger bestemt ikke, at alt vil være lige sådan med en bus som med et tog. Der er bestemt fordele ved toget. Ikke desto mindre betjener vi i Region Syddanmark 1,2 mio. borgere - de fleste klarer sig faktisk med bussen til hverdag!
Maiken Roldsgaard: Hvorfor har I udsultet banen?
Stephanie Lose: Hej Morten. Den busdækning vi lægger op til vil minde meget om den dækning der er på Vestbanen nu, men dog i form af den såkaldte Y-løsning, hvor der altså bruges to busruter.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie det har jeg bare meget svært ved at tro på... Har da aldrig set så mange traktorer i mit liv før som hernede, er oprindeligt fra Randers af, og det kan busser altså ikke klare miljø mæssigt som toge
Jesper Poulsen: Har Regionen overvejet hvor "nemt" host host, det bliver at få cykler, barnevogne, rullestole etc. med bussen, kontra toget ??
Morten Bergsøe: og det kan garanteres at der vil køre busser? At lavbelastning ikke er det samme som ingen bus?
Stephanie Lose: Hej Morten. Lavbelastning =1 bus, højere belastning = 2 busser.
Anita Linding: Hvorfor arbejde for noget, som kan klares med et enkelt JA til Vestbanen?
Annemette Fast Christensen: Vi glæder os til svarene :)
Stephanie Lose: Hej Ole. Ja det kan det, man det har en højere mindste kapacitet en busserne! Derfor er der mere tom kapacitet på lavbelastningstidspunkterne!
Ninna Andreasen, jv.dk: Så må jv.dk's brugere gerne så småt indstille spørgsmålene :) Stephanie svarer på de spørgsmål, hun kan nå, inden klokken bliver 16.
Ole Preben Sørensen: Kære Majken. Det giver sig selv. Udsultning fremmer forståelsen for nedlæggelse
Stephanie Lose: Hej Allan. Jeg stiller sådan set heller ikke spørgmål ved andre tal;) Jeg påpegede blot at der var en regnefejl. Nu er politik jo omskifteligt! Men jeg har taget stilling på baggrund af Worst-Case, så kan jeg jo bare arbejde for, at det bliver bedre!
Maiken Roldsgaard: Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor I har udsultet Vestbanen? Jeg har kørt i 9 år, og kun set noget nyt maling, sædepolstering og gardiner.
Annemette Fast Christensen: det er nok der, hvor dagplejemødrene og pensionisterne skalmed, de kan vist bare blive hjemme......
Ole Preben Sørensen: Toget kan skam også dubleres, når der er travl. Man kobler blot flere enheder sammen
Morten Bergsøe: Hvornår er noget lavbelastning? Er det der hvor busserne ikke skal køre?
Stephanie Lose: Hej Kamilla. Du er da sådan set velkommen til at sige "fy da";) Men når man nu har muligheden for at vælge mellem to alternativer og kigger på miljø - ja, så i den sammenhæng - fordi busserne kapacitet er mindre i lavbelastningstidspunktet og kan dubleres, når der er travlt - er de bedre for miljøet målt pr. passagerkm.
Allan V. Hansen: Nej Stephanie Det gør jeg faktisk ikke for så talte vi ikke 25 men 31 mio.kr. Men det er naturligvis en fejl at medtage bussen som en besparelse, når den aldrig har eksisteret. Det var mit regneark og min fejl, den påtager jeg mig, men resten er regionens tal.
Allan V. Hansen: og nej hvis du læser alle trafikrapporterne. Taler med ordførerne på christiansborg osv. så vil du finde ud af, at der netop ikke er en kinamands chance. i hvertfald ikke før efter 2040 engang.
Morten Bergsøe: Jeg har kke nogen forventning om at man kan få tog til døren - heller ikke bus. Spørgsmålet var hvad du helst ville rejse med - her svarede du tog. Men hvorfor så ikke beholde muligheden?
Stephanie Lose: Hejsa Allan. Nej - for så regner du busruten med to gange. Både som en udgift og som en besparelse.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie synes du bliver ved med at nævne busserne vinder... Undrer mig bare over at ingen på denne strækning, som bruger toget ofte eller ej har den samme holdning. Det vil sige når veterantoget kommer kørene til sommer, skal vi alle stå og sige fy ha da en forurening
Allan V. Hansen: Kære Stephanie Det er ellers meget nemt. En nedlæggelse koster ca. 15-17 mio. kr. og en opretholdelse bidrager med ca. 9-11 mio. kr. Samlet set 25 mio. kr. i forskel på rådighedsbeløb.
Annemette Fast Christensen: Prisen for en liter benzin steg i dag til over 12 kr literen. Efterspørgslen efter olie bliver ikke mindre fremover. Kan man så ikke forestille sig, at man kan kombinere forskellige transportformer med toget og på den måde gøre det attraktivt at bruge banen?
Stephanie Lose: Hej Annemette. Jeg tror nu ikke tog = udvikling, bus = afvikling. Så stod det pokkers skidt til i det meste af landet;)
Anita Linding: Det viser sig så, at det åbenbart alligevel var en formodning med bloktilskuddet til 2014.
Stephanie Lose: Hej Morten. Hvis jeg selv kunne bestemme ville jeg da gerne have at toget gik lige uden for lige præcis min dør til lige præcis mit arbejde. Eller bussen. Det gør den ikke. Derfor indretter jeg mig efter det.
Stephanie Lose: Hej Vigand. Så vidt jeg erindrer har du tidligere fået svar på det spørgsmål. Og Rejseplanen viser udledningen under nogle helt bestemte forudsætninger om passagertal mv. Det relevante er at sammenligne de nuværende muligheder: busserne og de mulige tog. Her vinder busserne.
Annemette Fast Christensen: Nej, Stephanie, det vil sige, jeg går ind for udvikling - ikke afvikling. Afvikling har i fra regionens side klaret fint de sidste mange år. Det handler om at se muligheder, ikke begrænsinger :)
Stephanie Lose: Hej Annemette. Dvs. at du ikke alene ønsker investeringer i Vestbanen, der gør, at den kan drives videre med diesel - men med el-tog? Jeg mener nu den rigtige sammenligning nu - da det er de opstillede alternativer i beslutningen, der skal træffes nu - er mellem bus og nye dieseltog. De udleder begge NO2
Annemette Fast Christensen: "En hensigtsmæssig og effektiv opgavevaretagelse"? Det handler vel ikke kun om økonomi? Det handler vle om det i et lidt bredere perspektiv? Miljø feks.
Morten Bergsøe: Men hvordan ville det være hvis du frit kunne vælge i forhold til det du skriver herunder. Bus eller tog? HVor kan man bruge tiden mest fornuftigt i forbindelse med lektier/arbejde. Og hvorfor fjerne denne mulighed?
Stephanie Lose: Hej Kamilla. Jeg har altid rejst med bus i min gymnasietid. Da jeg flyttede hjemmefra brugte jeg toget til at komme hjem til mine forældre. I da bruger jeg mest toget, når jeg skal til møder i f.eks. København. Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele.
Vigand Rasmussen: prøv lige at gå ind på Rejseplanen og tast en togrejse Varde - Nr. Nebel og en busrejse Varde - nr. Nebel, og tryk så på miljøtasten, så har du et andet billede af, hvad der udleder mest CO2. Det gør bussen. Og tænk lige på, at der skal 3-5 busser til at erstatte eet tog.
Stephanie Lose: Hej Allan - jeg er ikke enig i de 25 mio. Det er mindre end det. Lad os sige 16-19 mio. Så støder jeg vist ikke nogen herinde. Ellers er jeg enig i din analyse. Bortset fra, at jeg da håber, der er en "kinamands chance"
Annemette Fast Christensen: Igen har du ikke ret i miljøspørgsmålet. Man kan lave en letbane på el, men man kan ikke fjerne bussernes katalysatorer og dermed deres NO2-udledning, som er endnu værre for miljøet end CO2
Kamilla S. Christiansen: Stephanie det kan godt være busserne vinder, men i forhold til hvad? En vej fri for trafik ??
Stephanie Lose: Hej Annemette. De vil gerne sikre en hensigtmæssig og effektiv opgavevaretagelse - det kan vel næppe sige at være det samme som at bruge over 200 mio. ekstra de næste 8 år pga. kassetænkning! Der er jo en grund til at Danske Regioner faktisk var enige om, at en revision af kriteriet var en god idé.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie hvor ofte bruger du selv offentlige transport midler og hvad foretrækker du ?
Stephanie Lose: Hej Kamilla. Ingen specifikke tog. De siger, at det handler om, hvor meget man forurener pr. passager man transporterer. Man kan jo så sammenligne de tog, man kan købe til Vestbanen, med de busser man kan bruge til de planlagte busruter. Her vinder busserne.
Allan V. Hansen: Kære Stephanie Faktum i denne sag er, at nedlægges vestbanen mister regionen et rådighedsbeløb i størrelsesordnen 25 mio.kr. Den eneste måde den kan undgås er hvis tilskudskritierne laves om, og det er der ikke en kinamands chance for, hvilket indenrigsministeriet netop har fastslået i en skrivelse af 23. februar 2011. Mao. nedlægges vestbanen mangler regionen 25 mio. kr. i rådighedsbeløb i al fremtid.
tove mikkelsen: vestbanen skal bevareskinnerner ne har tilslutning til esbjergTønder Niebøl og derfra lige tilmilionbyen hamburg millionbyen det er ikke særlig visionært at nelægge en så direkte skinneforbindelse. Forturisterhvervet i vestjylland har denne skinnevej stor betydning i fremtidenturisterhvervet er den vigtigste industri i vvestjyllandTænk også på de stigende brændstofpriser p.g.a. uroen i de olieproducerende lande visionært at nedlægge en så vigtig skinneforbindelse. dset er regeringens ønske at privatbanerne i Danmark skal bevares da de er et suikkert og godt suplement til landvejstrafik hele året. med en moderne privatbane er borgere i udkantsdanmark sikret transport måske med internet. Banen er vigtig for turisterhvervet i vestjylland som er og vil blive den største industri hele åretde tal der nævnes i debatten er måske allerede uaktuelle i dag . Brændstofprisern er jo på himmelflugt p.g.a. uroen i de olieproducerende lande, ffffffor 100 år siden begyndte man i bedste mening at rette alle slyngede åløb ud . idag ofres der millioner på at re etablere slyngningerne , det kan godt sammenlignes med planerne om at nedlægge en livsnerve i vvardes nordlige del. Tove mikkelsen
Kamilla S. Christiansen: Bente har du tjek over hele strejkningen?
Annemette Fast Christensen: Godt du også har set det, så kan du måske forklare din udlægning af slutningen "På baggrund af Finansieringsudvalgets arbejde, og Danske Regioners henvendelse af 21. december 2009, vil regeringen dog fortsat følge ud-viklingen på bl.a. privatbaneområdet som led i at sikre en hensigtsmæssig og effektiv opgavevaretagelse på trafikområdet i regionerne."
Vigand Rasmussen: Jo, lige præcis 'privatbanekm' tilskuddet skulle tilskynde til udvikling af privatbanerne, hvilket også kan læses i Finansieringsudvalgets notat fra december 2012. det er en videreførelse af aftalen mellem staten og Amtsrådsforeningen fra 2000, som din partifælle Kresten Philipsen skrev under på, samtidig med at han udtalte at privatbanerne skulle udvikles, ikke afvikles.
Ole Preben Sørensen: Hvilke pensionsforpligtigelser har I til togpersonale, som I ikke også har til buspersonale?
Maiken Roldsgaard: Kan du slet ikke se potentiale i, at videreføre Vestbanen til Esbjerg? Og eventuel på længere sigt til Ribe
Stephanie Lose: Hej Annemette. Jeg har også set brevet, og det er rigtigt der ikke sker noget nu. Det var også vores forudsætning, da vi traf beslutningen i Forretningsudvalget. Jeg siger bare, at det da ville være rart, hvis resten af rådet ville fortsætte kampen sammen med os.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie så tænker jeg bare hvilke tog der bliver taget hensyn til hos transportministeriet?
Annemette Fast Christensen: Bertel Haarder fastslog så sent som i går, at der ikke bliver omfordeling af bloktilskuddet, så det nytter ikke noget, i vil have lavet dem om
Bente: Mens jeg sidder her og læser alle for og imod -Vestbanen er den lige kørt forbi igen med ingen passager enten ligger de på gulvet eller også er de på toilettet
Stephanie Lose: Hej Lau. Når jeg skriver inkl. alt er det fordi jeg regner 17,5 mio. til drift, evt. 1 mio. pga. usikkerhed om billetindtægterne og 4,6 mio. til kapital omkostninger. Dertil skal lægges Varde Kommunes andel og faktisk også vores pensionsforpligtelser.
Stephanie Lose: Hej Anita. Nu er der jo mange af Jer, der har tavlt med at henvise mig til alskens eksperter;) Så må jeg så henvise til ekspertene i Transportministeriet som siger, at det afgørende er, hvad belastningen er pr. passagerkm. Mht. bloktilskuddet så så jeg da gerne, at de øvrige partier i regionsrådet ville være med til at overbevise folketinget om, at kriterierne ikke giver nogen mening. Det var ikke meningen da de blev lavet, at de skulle tilskynde til en "bestemt opførsel". Det er alle regioner sådan set også enige om.
Ole Preben Sørensen: Se på banemuligheder i stedet for afvikling. Et el-drevet letbanetog forurener langt mindre end busser og investeringen kan ikke sammenlignes med udbygning til el på hovedstrækningerne. Det er snarere en sporvogn.
Vigand Rasmussen: Jeg må lige korrigere. Transportministeren har svaret DF's trafikordfører, Kim Christiansen, at bloktilskuddet ophører sammen med banen. Det vil sige pr. 1.7.2012. Alt andet vil da også være urimeligt.
Annemette Fast Christensen: Projektchef i Rambøll, Ole Kien, skrev i et debatindlæg sidste år ?Det kollektive transporttilbud kunne forbedres væsentligt ved at udnytte potentialet i de bestående lokal- og regionalbaner til at danne et sammenhængende banenet af høj kvalitet. I Tyskland har man opnået markant stigning i passagertal på adskillige små lukningstruede lokalbaner ved at modernisere dem og føre togene helt ind til de nærmeste bycentre, så der opsnåes direkte forbindelser? (Jyllands-Posten d. 2. feb 2010) Hvad er din holdning til den idé?
Lau Tambjerg: Jeg vil gerne vide hvordan du er kommet frem til 24-25 mio i drift, sidst jeg undersøgte sagen kostede det 15+2,5=17,5 mio.
Annemette Fast Christensen: Nej, Stephanie, jeg forudsætter, at vi får et bloktilskud, hvoraf noget bruges til Vestbanen og resten er til gavn for regionen som sådan
Morten Bergsøe: Investeringen i en opgradering af Vestbanen ar været nævnt adskillige gange. Men hvodan vil udgifterne til veje være hvis man ønsker at øge trafikken. Eller skal de tages fra en anden kasse? Måske uden statstilskud.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie i helhed har jeg svært ved at forstå det med miljø i forhold til busser istedet for tog. Altså hvor meget kan en vej lige holde til, der er jo en del grusveje hernede, som toget jo nemt passerer med vores fine rute. Som jeg ikke tror på en bus kan holde til
Anita Linding: Du mangler også at svare på, hvorfor Region Syddanmark ikke lige så godt kan få gavn af bloktilskuddet på 35 millioner i stedet for at forære dem til de andre regioner med privatbaner.
Lau Tambjerg: Stephanie har ret i at et tomt tog forurener mere end en tom bus. Men ser du slet ikke de flere udviklingsmuligheder en bane har frem for busser, Stephanie?
Stephanie Lose: Hej Annemette. Du forudsætter at vi får 35 mio. som vi burde "kun" bruge til at drive Vestbanen - altså at vi "snyder" på vægten. Det er bare sådan, at bloktilskuddet ikke fordeles efter hvad man skal bruge det til. Så ville vi f.eks. ikke skulle bruge en krone på jordforurening som også er en regional opgave. Vi må forholde os til, at det alt inklusiv vil koste omkring 24-25 mio. årligt for regionen at drive Vestbanen, det ville koste omring 6-8 at drive busserne.
Anita Linding: Det kan vel være ligegyldigt hvor stor belægningsgraden er. Et tog forurener ikke mere end en bus.
Annemette Fast Christensen: Det med miljøet er sjovt nok ikke EU's holding til busser kontra tog....
Stephanie Lose: Hej Morten. Jeg snakker sådan set ikke om de enkelte motorer. Transportministeriet lægger vægt på belægningsgraden - og den vil være bedre med bus end med tog. Så miljøbelastningen pr, passagerkm. er bedre med bussen.
Annemette Fast Christensen: Nu hvor økonomien er så vigtig for dig, får du får du da lige den her med: Når man fra regionens side siger, det koster omkring 100 kr pr passager at holde Vestbanen i live så glemmer man jo de 16-19 mio kr, som er i overskud fra bloktilskuddet. Hvordan har du det med sådanne "misvisende" oplysninger?
Ole Preben Sørensen: Vrøvl. Nye tog og nye busser har samme teknologi, og om 4 år når busserne skal udskiftes er passagererne væk og I kan meget belejliget nedlægge busruterne til gavn for privatbilismen og skade for miljøet. Toget kan blive grundlag i letbanesystem som man ønsker sig i Aarhus, Aalborg, Odense osv.
Stephanie Lose: Hej Kamilla. Jeg garanterer ikke, at de vil være fyldt op. Jeg konstaterer bare, at hvis begge dele var fyldt op ville toget være det bedste miljømæssigt. Men da de ikke er det, kører busserne med mindre tom kapacitet.
Indtast dit navn: Jeg er en af dem der ikke råber højt men nu bliver jeg nødt til at sige at jeg har kørt med bus fra Janderup i mange år og er nu flyttet til Varde og bor nu tæt op ad Vestbanen og kan se at er ikke er ret mange personer med ud over 2 gange om dagen toget er faktisk tomt når jeg siger tomt så mener jeg meget tomt, der er faktisk ingen med. Håber Freddy Madsen ikke vil smidet penge ud til Vestbanen. Brug penge på noget fonuftigt.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie jeg har ingen anelse om hvor du bor i landet, men har du været hernede i en uges tid eller 2 og oplevet trafikken ?
Morten Bergsøe: At togmotorer skulle være mere forurenende end busmotorer stiller jeg mig lidt undrende overfor. Hvor kommer de oplysninger fra? Moderne tog har motorer meget lig. Det kan godt være at tog er dyrere i indkøb, men istedet for at købe nye busser tre gange i den samme periode er det vel billigere at købe nye motorer.
Stephanie Lose: Hej Maiken. Busserne finansieres indenfor rammen af kollektivtrafik. Netto er det estimeret at skulle koste 6 mio, og at Varde Kommune vil tilkøbe ydelser for 2 mio. Jeg kan ikke garantere for noget i en fremtid, hvor jeg måske ikke træffer beslutninger. Det er der vel ikke nogen der kan, desværre;)
Anita Linding: Næh, men hele lørdag er der nok ikke mange chancer for overhovedet at få en bus fra Nr. Nebel til Varde. Der er nemlig kø fra Nymindegab til Varde.
Kamilla S. Christiansen: Stephanie hvordan kan du garantere at busserne vil være fuldt op med passager?
Stephanie Lose: Hej Ole. Du spørger lidt indirekte til miljø. Jeg mener faktisk busserne er den bedste løsning for miljøet. Med toget binder vi os til den samme teknologi i de næste 25 år, og kun hvis der altid er fuld belægning i toget vil belastningen pr. passagerkm. være mindre med tog.
Maiken Roldsgaard: Hvordan vil I finansiere busserne? Og kan du forsikre, at busserne IKKE ender op med at være skolebusser på længere sigt?
Kamilla S. Christiansen: Anita ja og de 35 min er vel ikke med ALLE de traktorer der kører på vejene??
Stephanie Lose: Hej Anita og Lau: Vedr. Bloktilskuddet så må jeg lige korrigere mig selv - jeg mente 2013! Dvs. vi har det halvandet år efter et evt. stop pr 1. juli 2011. Og det er ikke formodentlig, men sådan er det;)
Anita Linding: Jeg tror så på de 35 minutter, men så har bussen kun dækket 2 af byerne på strækningen.
Ole Preben Sørensen: Kære Stefanie Jeg er selv V-medlem og fatter ikke en lyd af jer ?regionsvestres? argument om helheden i skattebesparelser for alle landets borgere ved at nedlægge Vestbanen og tabe adskillige millioner. Det er så søgt, at man tager sig til hovedet! Jeg vil derfor spørge: Hvorfor er du uenig i regeringens nye energitiltag, hvor der satses hårdt på kollektiv trafik. Specielt blev banerne nævnt. Nybygning, renovering, udvidelser. Det er nemlig miljørigtigt, fastslår bl.a Lykke Friis og Brian Mikkelsen (K)
Stephanie Lose: Hej alle. Det kniber lidt med at følge med;) Tak for de mange spørgsmål. Jeg prøver så godt, jeg kan!
Stephanie Lose: Hej Anita. Sydtrafik estimerer køretiden til Nr. Nebel - Varde til 35 min. Det er deres opgave at køre ruten, så det er det jeg forholder mig til.
Anita Linding: Er det noget man ved, at man bevarer bloktilskuddet indtil 2014 eller er det en formodning?
Annemette Fast Christensen: Du skriver selv på din hjemmeside, at du vil arbejde for at gøre den kollektive trafik mere effektiv og at du synes, puljen til kollektiv trafik i yderområderne skal opretholdes. Hvordan passer det sammen med, at du ønsker Vestbanen nedlagt?
Kamilla S. Christiansen: Hej Stephanie. Hvad er din egentlige grund til ikke at bevare vestbanens strækning med tog ?
Lau Tambjerg: Det tror jeg, at jeg bliver nødt til at have en større forklaring på.
Stephanie Lose: Hej Lau. Under alle omstændigheder beholder vi de 35 mio. i bloktilskud indtil 2014.
Anita Linding: Vil du så hellere forære de andre regioner med privatbaner de 35 millioner i bloktilskud?
Stephanie Lose: Hej Morten. Jeg blander mig ikke i, hvad andre regioner gør. De vurderer på deres sager, vi vurderer på vores! Jeg agter ikke at bruge over 200 mio. ekstra de næste 8 år på at bevare Vestbanen.
Annemette Fast Christensen: Du mangler stadig at svar på, hvad de udsatte grupper, som ikke kan komme op i bussen skal gøre
Morten Bergsøe: Jeg mangler stadig et svar på hvordan man vil sikre fremkommeligheden for busser i de belastede perioder. For det er jo ikke nogen hemmelighed at vejen langs Vestbanen er ret belastet i sommersæsonen.
Anita Linding: Ifølge Krak tager det 29 minutter fra Nr. Nebel til Varde via Outrup, vel at mærke i bil. En bus kan vel gøre det på 35-40 minutter. Toget tager 42 minutter om hele strækningen og så er hele strækningen dækket. Så jeg kan ikke se ret meget tidsbesparelse...
Stephanie Lose: Hej Annemette. Busserne kommer jo til at køre på landevejene. Nogle vil opleve, at de får længere til et stop, men andre vil opleve at stoppene er tættere på. Busser kan nemmere have fleksible stoppesteder. I øvrigt gentager jeg, at der er busser i resten af regionen - det har jeg det fint med også at tilbyde i Vestbanens område.
: Indtast din besked
Stephanie Lose: Hej Anita. Det tror jeg vi vil gøre længe. Vi finansierer også rute f.eks. inden for Tønder Kommune.
Lau Tambjerg: Hvis man regner med at en kontrakt med Arriva vil løbe 8 år fra 2012, og det først er i 2016 der vil blive gjort noget ved bloktilskuddet, vil det give en udgift på 4*16=64 mio. Den merudgift i forhold til busserne vil de sidste 4 år være, hvilket vil være 4*12=48 mio. Alt i alt vil I kunne spare 16 mio ved at udskyde beslutningen 8 år, ikke? - og det kunne jo være at der til den tid vil vise sig, at der er mere økonomi i at drive en bane, måske?
Stephanie Lose: Hej Morten. En del af busserne vil blive finansieret af regionen, en del af Varde Kommune. Busserne skal jo ikke køre ligeså langt som toget - da toget skal erstattes af to busruter. Fra Nr. Nebel til Varde vil man kunne få en lille tidsbesparelse. Der er påtænkt timedrift de travle tider på dagen, to time drift de mindre travle. Der er ikke en plan om deciderede skolebusser.
Morten Bergsøe: I andre regioner har man kunnet skabe fremgang ved at investere. Så hvorfor ikke her?
Stephanie Lose: Hej Maiken. Det påvirker mig bestemt. Jeg tror nu også, at der er en del, som tænker anderledes, som måske ikke råber så højt. Men det er fair nok. Præcis som nå træffer beslutninger om f.eks. sygehuse, kan man aldrig blive enige med alle. Man må træffe sin beslutning når man har inddraget alle aspekter.
Annemette Fast Christensen: Hvad så med dem, der ikke bor i Nr. Nebel men ude på Vestbanens strækning? Og hvad med gangbesværede, pensionister og handicappede, som enten ikke kan komme op i bussen endsige få en evt kørestol med?
Anita Linding: Hvor længe tror du regionen vil betale for en kommunal busrute i Varde kommune?
Morten Bergsøe: ang. busruter vil jeg da gerne vide hvordan man vil sikre den samme dækning. Og evt. en udvidelse. HVordan kan man sikre at hastigheden på vejen bliver den samme som på banen? De andre trafikanter holder vel ikke tilbage - og da slet ikke i feriesæsonen. Hvordan med fremtiden. Bliver det udelukkende skolebusser eller kan du garantere at der hele året vil være en god dækning?
Stephanie Lose: Hej Annemette. Jeg tror rent faktisk at nogle af de, der kan tage bussen direkte fra Nr. Nebel til Varde eller Nr. Nebel til Esbjerg vil sætte pris på det.
Stephanie Lose: Hej Morten. Jeg tror på at vælge den løsning, som er bedst til den enkelte situation. Jeg synes ikke, at det er i orden at investere 105 mio. i Vestbanen + 40 mio til at sikre overkørsler + ekstra drift i forhold til en bus på omkring 10-12 mio. Over de næste år bliver det næsten en kvart mia. i forskel.
Maiken Roldsgaard: Påvirker det dig slet ikke, at der i december 2009 blev indsamlet 6125 underskrifter på ca. 1½ månede for en bevarelse af Vestbanen? Samt alt den aktivitet der er på facebook og læserbreve, som er for Vestbanen.
Stephanie Lose: Hej Lau. Nu tror jeg knap det er 19 mio, vel nærmere 16. Men lad det ligge. Det agter vi at finansiere med det råderum vi har indenfor regional udvikling og senere den øgelse af bloktilskuddet der sker fra 2016.
Annemette Fast Christensen: Hvilke andre?
Morten Bergsøe: Hvorfor ikke satse på en opgradering? Din egen klima- og energiminster, Lykke Friis, kom så sent som i går med et udspil der fra flere sider blev betegnet som ambitiøst. Herunder stod også fremtidens trafik som et punkt. Målet er at flytte mere transport til skinnerne. Så hvorfor ikke tage del i denne ambition?
Stephanie Lose: Hej Annemette. Rundt omkring i resten af vores region er der busruter. Det tilbud har jeg det fint med også at tilbyde i stedet for Vestbanen. Jeg forsøger ikke at foregive, at nogen ikke hellere vil have toget eller have gavn af det. Omvendt vil der være andre, der vil opleve fordele ved omlægningen.
Lau Tambjerg: Hej Stephanie, jeg vil gerne høre, hvor i påtænker at finde de 19 mio. der vil komme til at mangle som følge af en lukning af vestbanen?
Annemette Fast Christensen: Her i Oksbøl er der en del dagplejere, der i løbet af ugen bruger toget for at komme ind til arrangementer i Varde. Ligeledes bruger børnehaverne herude toget til at komme rundt med. Hvordan har du tænkt dig, det skal foregå, hvis man nedlægger Vestbanen? Og hvordan kan du få det ind i en "samvejning"?
Stephanie Lose: Hej Annemette. Jeg samvejer (samfunds)økonomi, miljø, service og hvad der ellers er relevant. Når jeg gør det, er min beslutning, at jeg vil stemme for en nedlæggelse.
Stephanie Lose: Hej alle andre. Jeg glæder mig til debatten.
Annemette Fast Christensen: Hej Stephanie.Vil du kun bruge regionens økonomiske beregninger vedrørende Vestbanen, når du beslutter dig for at stemme for eller imod, eller vil du også se på borgerne og miljøets muligheder fremadrettet?
Stephanie Lose: Hej Maiken. Jeg har tænkt mig at stemme for en nedlæggelse af Vestbanen. Bloktilskudskriteriet har ikke været tænkt til at fremme jernbanedrift - f.eks. er der også et kriterie, hvor vi får penge for antal biler på vores veje. Det betyder jo ikke vi skal arbejde for flere biler på vejene.
Ninna Andreasen: Den næste times tid sidder regionsrådsmedlem for Venstre, Stepanie Lose, klar ved tasterne på JydskeVestkystens Varde-redaktion. Hun vil svare på spørgsmål om planen om at nedlægge Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel. Velkommen til!
Ninna Andreasen: God eftermiddag og velkommen til live chat på jv.dk.
Maiken Roldsgaard: Der er flertal i folketinget, der ønsker en forbedring af jernbanenettet i hele Danmark, og er derfor fortalere for jernbanetrafik, påtænker du at efterleve dette på mandag?
Stine Hygum, jv.dk: Om ti minutter er Stephanie Lose klar til at chatte om Vestbanen.

Stephanie Lose stillede op til chat og debat med jv.dk's brugere. Emnet var Region Syddanmarks planer om at lukke Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel.
Annonce
Varde For abonnenter

Frygteligt syn mødte landmand: Skambidt kvie aflivet efter formodet ulveangreb på Skallingen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Dorthes 15-årige datter blev fundet død på sin efterskole: - Da de nævnte, at det var Sanja, rejste jeg mig, gik ind i stuen og skreg helt vildt

Navne For abonnenter

Stine fra Landmand søger kærlighed sagde ja til Niels hjemme i haven: - Der er ikke nogen af os, der passer ind på et slot eller i en kirke

EfB

Jeppe Højbjerg: Jeg er bekymret for EfB’s fremtid

Esbjerg For abonnenter

Aleksander udsatte sig selv for smerte, da han brugte en lighter og en tøjklemme til at brænde et 30 centimeter motto på sin venstre arm: - Det blev nærmest en slags hjernevask

Hundredvis af ben amputeret, mulige dødsfald og topchef fyret med millionhåndtryk: Det her skal du vide om skandalesagen

Varde

Tidligere byrådsmedlem står frem og retter kritik mod kommunen i sag om mulig svindel med kommunale midler

Kultur For abonnenter

Da han blev fyret og havde kærestesorger, var det klubben, der samlede ham op: Hother er biker for life

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Esbjerg

Mystisk blomstertyveri: Alle friske skud fra Eriks havekrukker klippet af – gerningsmænd jagter måske farlig rus

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

EfB For abonnenter

EfB lukkede sæsonen med dødkedelige 94 minutter og 2-2 mod Jammerbugt: Mareridtet er forbi – eller er det?

Kultur For abonnenter

Succesforfatterens triste ungdom: Mobberi på seminariet kom til at præge hele hendes liv

Billund

Maria deler sin overvægt ærligt på sociale medier - også når det går den forkerte vej: - Jeg har altid spist, når livet gjorde ondt

Annonce