Annonce
Esbjerg

Lønnedgang skal forhindre massefyring hos Esvagt

Esvagts topchef siger til netmediet EnergiWatch, at formålet med at gå ned i løn som følge af coronakrise og olieprisfald er forhindring af massefyring. Arkivfoto: Annett Bruhn
Esvagts topchef understreger overfor EnergiWatch, at rederiet ikke befinder sig i en krisesituation lige nu, men at lønnedgang hos ham selv og ansatte skal forhindre fremtidige massefyringer.

Esbjerg: En særdeles giftig kombination af corona og en oliepris i voldsom nedtur har fået selv en af Esbjergs bedst polstrede virksomheder, offshore-rederiet Esvagt, til at gribe dybt i værktøjskassen.

Som beskrevet forleden skærer bestyrelsen og direktionen 15 procent af deres løn, den øvrige ledelse går 10 procent ned i løn, og landansatte har fået tilbudt en frivillig ordning med en lønreduktion på fem procent over det næste år, mens søfolk på overenskomst forventes ikke at få reguleret løn i perioden.

Nu siger topchef Peter Lytzen til netmediet EnergiWatch, at manøvren skal forhindre massefyringer i rederiet.

- Hensigten er at undgå massefyringer i forventning om, at markedet vil vende sig på et tidspunkt og blive bedre. Så regner vi med, at vi kan ride stormen af på den her måde, siger Peter Lytzen til EnergiWatch.

Han understreger, at rederiet ikke befinder sig i en krisesituation lige nu, men at man forsøger at være klædt på til værre tider.

Annonce

Esvagt

Esvagt blev oprindeligt stiftet af Kent Kirk, Ole Andersen og Henning G. Kruse. Senere blev de tre mindretalsaktionærer, da A. P. Møller-Mærsk købte 75 procent af aktierne.

Esvagt er i dag ejet af kapitalfondene 3i og AMP Capital.

Esvagt leverer sikkerhed til søs. De vigtigste opgaver er rednings-og oliebekæmpelsesberedskab i og omkring olie-og gasfelte i Nordsøen.

Som noget relativ nyt er rederiet også gået ind med ydelser inden for havvindmølleindustrien.

Esvagt opererer en flåde på flere end 40 fartøjer og beskæftiger omkring 1.00 ansatte, langt hovedparten er søfolk.

Fravælger hjælppakker

Esvagt-chefen vurderer overfor netmediet, at aktivitetsniveauet i rederiets olie- og gasforretning er faldet med 20 procent.

- Det kan gå både den ene og den anden vej herfra, men hvis det stopper fuldstændig og aldeles op, så vil vi være sikre på, at vi har nok likviditet til, at vi kan håndtere den situation, siger han til EnergiWatch.

Ydermere har det norske værft Havyard, som bygger Esvagts tre næste vindmølleskibe til MHI Vestas, været i et så alvorligt økonomisk uvejr, at Esvagt har måttet bidrage til en økonomisk redningspakke og en accept af en senere levering. Også dette forhold har været med til presse Esvagts likviditet.

Hos Esvagt har man ikke gjort brug af regeringens hjælpepakker, og i det omfang, det er muligt, ønsker topchefen helst at lade være.

- Der er f.eks. usikkerhed om, hvor længe de stilles til rådighed, og det kan vi ikke bygge en forretning op omkring, siger Peter Lytzen.

Esvagt beskæftiger op imod 1.000 ansatte, langt hovedparten arbejder offshore.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Voldsom bilbrand vækkede beboere

Tønder

Stærk utilfredshed i Tønder og stor glæde på Rømø: Grænseåbning får meget blandet modtagelse

Erhverv

Klar melding: Tyskland byder inden for hos Poetzsch og Calle fra 15. juni

Annonce