Annonce
Sydjylland

Landsdækkende razziaer skal afsløre lastbilsnyd

Tungvognscenter Syds kontrol efter miljøsnyd i lastbiler skal udbredes til de øvrige tungvognscentre denne sommer, efter kontroller indikerer et omfattende forureningsproblem. Arkivfoto: Erik Jepsen

Rigspolitiet vil nu sætte ind mod lastbilchaufførers opfattende miljøsnyd. Hidtil er det kun i Syddanmark, der har været målrettede razziaer.

Annonce

Jagten på miljøsnyd i lastbiler skal nu udvides til hele landet. Indtil denne sommer har det kun været Tungvognscenter Syd, der har lavet målrettede kontroller efter manipulation af lastbilers forureningsmindskende udstyr. Men da kontrollerne i Syddanmark har vist, at problemets omfang er massivt, vil Rigspolitiet til at lave kontroller flere steder i landet. Ligesom tjek efter miljøsnyden også er blevet en del af politiets almindelige kontrol af lastbiler, der for eksempel inkluderer tjek af køre-hviletid.

Debatten om miljøsnyden begyndte i januar, da en tysk ZDF-dokumentar afslørede, at hver femte østeuropæiske lastbil i Tyskland havde installeret snydesoftwaren til at manipulere med det udstyr, der ellers skulle have mindsket lastbilens udledning af skadelige NOx-giftgasser. Samme dokumentar konkluderede, at snydens miljøkonsekvenser overstiger VW-skandalens - vel og mærke gange to. Efterfølgende blev Tungvognscenter Syd, der er en del af Sydøstjyllands Politi, primus motor til at opklare problemets omfang i Danmark.

Siden har centeret løbende lavet kontroller, der har bekræftet snyden blandt østeuropæiske chauffører. Den seneste blev lavet ved Padborg tirsdag og onsdag, hvor ni ud af 23 lastbiler, havde snydesoftwaren installeret. De ni lastbiler var fra Litauen, Rumænien, Bulgarien og Polen samt en enkelt fra Makedonien. Politiet har endnu ikke afsløret nogen danske chauffører i snyden.

Arne Martinsen, der er vicepolitiinspektør ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, afviser, at politiet burde have sat ind i hele landet, da de blev bekendt med problemet:

- Vi måtte først finde ud af, om der overhovedet var noget om snakken, så vi lod Tungvognscenter Syd være pilotkreds på det. Da de tyske medier fortalte, det var et stort problem i Tyskland, og der kommer en lind strøm af lastbiler ind over grænsen, så valgte vi selvfølgelig at kigge der først, siger han.

Har I været hurtige nok til at udbrede kontrollerne til hele landet?

- Det mener jeg, men vi kan diskutere, hvor meget det er spredt til hele landet, for vi ved ikke, hvorhenne vi vil tjekke endnu. Vores hensigt er hurtigst muligt at inddrage Tungvognscenter Øst og Nord, og så skal vi se, hvor stort et problem det er. Vi udvider kontrollen i takt med, at vi opnår kompetencerne, og i den takt politikerne ønsker, der skal gribes ind.

- Vi måtte først finde ud af, om der overhovedet var noget om snakken, så vi lod Tungvognscenter Syd være pilotkreds på det. Da de tyske medier fortalte, det var et stort problem i Tyskland, og der kommer en lind strøm af lastbiler ind over grænsen, så valgte vi selvfølgelig at kigge der først.

 

Miljøsnyd i lastbiler

Politiet vil nu udvide indsatsen mod miljøsnyd i lastbiler, hvor der er installeret en snydesoftware til at manipulere med lastbilernes forbrug af AdBlue-væske.Stoffet AdBlue i lastbiler bruges til at mindske forureningen ved at omdanne de skadelige NOx-gasser til uskadeligt kvælstof, men snydesoftware placeret i lastbilernes elektronik gør, at systemet sættes ud af spil.

Ifølge politiet er det for at sænke udgifterne til vedligeholdelse af lastbilernes AdBlue-systemer og forbrug af AdBlue-væske, at snyderiet foretages.

Annonce

Kontroller sat i venteposition

Fra politisk side er der ved at blive dannet en projektgruppe, hvor både Færdselsstyrelsen, Transports, Bygnings- og Boligministeriet, Miljøstyrelsen og Rigspolitiet sidder med. Samtidig skal Tungvognscenter Syds erfaringer evalureres, så erfaringerne efterfølgende kan lære de øvrige tungvognscentre op i, hvordan man afslører miljøsnyden, der ikke kan spottes med det blotte øje.

I mellemtiden vil Tungvognscenter Syd dog ikke lave flere målrettede kontroller. Det fortæller Stig Simonsen, der er leder af Tungvognscenter Syd:

- Men vi laver løbende kontrol dagligt, og vi tager lidt hist og pist. Vi finder dem, men ikke lige så skrapt som ved de målrettede kontroller, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce