Annonce
Sport

Landsholdsspiller havde forventet trænerfyring i Lyon

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
I mandags fik Joachim Andersen en kort telefonbesked om, at træneren hjemme i Lyon var blevet fyret.

I en kort og kontant besked til spillerne i Lyon fik landsholdsspilleren Joachim Andersen mandag aften at vide, at hans klubtræner var blevet fyret fra dags dato, og at assistenten midlertidigt ville tage over.

Joachim Andersen var på det tidspunkt rejst til Danmark, hvor han er samlet med resten af landsholdet, men han havde en anelse om, at han i næste uge ville vende hjem til en ny cheftræner i klubben.

- Jeg havde nok set den komme, siger Joachim Andersen.

Det franske storhold Lyon er aktuelt på en skuffende 14.-plads i Ligue 1. Holdet har kun vundet to kampe i ligaen under den nu fyrede træner Sylvinho.

- Resultaterne er ikke gået vores vej i ligaen her på det sidste. I en klub som Lyon er det selvfølgelig ikke acceptabelt, siger den danske landsholdsforsvarer.

Ifølge Joachim Andersen var der opbakning fra spillerne til trænerens dispositioner, men han har forståelse for, at klubledelsen endte med at lange en fyreseddel ud.

- Jeg synes, han var en dygtig træner, men det er ligegyldigt, hvis resultaterne ikke er med os. Så ved vi, hvordan fodbolden er, og så er det selvfølgelig træneren, der bliver slagtet, siger Andersen.

Han fortæller videre, at han ikke har været i kontakt med sine holdkammerater efter beskeden. Indtil der er fundet en ny træner, tager assistenten Gérald Baticle over.

Andersen gør alt for ikke at lade sig distrahere af trænerfyringen, selv om han måske vender hjem til en usikker situation.

- Nu er jeg med landsholdet, så det er det, jeg fokuserer på. Træneren er heller ikke på plads endnu, men jeg regner da med, at der indenfor de næste par dage kommer en ny træner. Jeg tror ikke, at Lyon fyrer ham (Sylvinho) uden at have en anden klar, siger Joachim Andersen.

Flere franske medier herunder L'Équipe har berettet om, at den tidligere franske landstræner Laurent Blanc står klar i kulissen.

23-årige Andersen har ikke noget indgående kendskab til Blanc, men ser ham som en dygtig træner med et stort navn.

Danskeren efterlyser en træner med en klar plan, hvilket han har savnet i begyndelsen af sæsonen.

- Det er vigtigt, vi får en træner med en klar plan. Vi har mange individualister. Jeg synes, vi har spillet lidt for meget for os selv. Vi mangler at arbejde for hinanden, siger han.

Joachim Andersen blev den dyreste danske fodboldspiller, da han blev købt af Lyon i italienske Sampdoria for 225 millioner kroner i sommer. Han har indtil videre spillet ni kampe for sin franske klub.

Det danske landshold er samlet i Helsingør i denne uge forud for lørdagens EM-kvalifikationskamp mod Schweiz.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce