Annonce
Aabenraa

Langtidsparkering: Firmaer i Kliplev slipper for lastbilkaos

De danske rastepladser er ofte overfyldte med udenlandske lastbiler, der venter på nye opgaver. Firmaerne i Kliplev Erhvervspark frygtede lignende tilstande. Billedet er fra Hylkedal. Arkivfoto: Jacob Schultz
FairTrans dækkede kommunens parkeringsskilte til for at hindre langtidsparkering i Kliplev Erhvervspark. Nu pilles skiltene ned.
Annonce

KLIPLEV: Meningen var faktisk god nok: Aabenraa Kommune ville gerne sikre parkeringspladser til de lastbilchauffører med bopæl i kommunen, som mangler et sted at parkere deres køretøjer, når de holder fri.

Derfor blev en hel række områder fordelt ud over kommunen udvalgt i marts 2020, og der blev sat skilte op, der gav tilladelse til lastbilparkering i op til 72 timer.

Blandt de udvalgte områder var Kliplev Erhvervspark, men det faldt ikke i god jord hos de lokale virksomheder.

- Vi frygter, at det hurtigt vil blive til langtidsparkering for udenlandske lastvogne, men her er jo hverken toiletter eller andre faciliteter, så vi kommer til at stå med en masse affald og andre efterladenskaber, siger Hans Jørgen Hansen, der er direktør for en af erhvervsparkens store virksomheder, FairTrans.

- Det kunne også godt blive et problem for trafiksikkerheden. Vores firma alene har et sted mellem 50 og 100 lastbiler, der kører ind og ud hver dag, og det vil ikke være heldigt, hvis de skal forbi en masse parkerede lastbiler i vejsiden, tilføjer han.

Hans Jørgen Hansen, direktør for FairTrans, er glad for, at Aabenraa Kommune har besluttet at fjerne muligheden for langtidsparkering i Kliplev Erhvervspark. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard.

Hans Jørgen Hansen er derfor glad for, at teknisk udvalg har valgt at ændre på ordningen, så der alligevel ikke må holde lastbiler langs vejen i Kliplev Erhvervspark.

Det besluttede kommunens teknisk udvalg i denne uge sammen med en række mindre reguleringer af skiltningen.

Annonce

Sorte sække

- Vi har faktisk været ude og dække kommunens skilte til for at undgå de udenlandske lastbiler. Det er muligt, at det var en slags selvtægt, men vi har spillet med åbne kort og fortalt Aabenraa Kommune, at vi gjorde det og hvorfor, siger Hans Jørgen Hansen.

Nogle af de øvrige firmaer i Kliplev Erhvervspark havde faktisk fået den opfattelse, at skiltningen, der tillod lastbilparkering i op til 72 timer, var sat op at hensyn til FairTrans.

- De andre virksomheder har også haft en kæmpe bekymring for, at det skulle udvikle sig til en parkeringsplads for de udenlandske chauffører. Men vi har altså ikke noget behov for at kunne parkere i vejsiden, siger Hans Jørgen Hansen.

Han erkender samtidig, at der over hele landet er meget stor mangel på steder, hvor de udenlandske chauffører kan parkere.

- Der er brug for parkeringspladser, men det skal være steder med faciliteter til chaufførerne, siger han.

Annonce

Ikke en god løsning

Arne Leyh Petersen (DF), der er formand for teknisk udvalg, erkender, at Kliplev Erhvervspark ikke var en god løsning, når det gælder om at finde parkeringsmuligheder til chauffører, der bor i området.

- Det ligger for tæt på motorvejen, og derfor bliver det hurtigt et sted, hvor de udenlandske lastbiler samles. Men der er andre muligheder i Kliplev for chauffører, der bor her og har brug for parkeringsmuligheder i op til 72 timer. Derfor har vi besluttet at fjerne skiltene i erhvervsparken, forklarer han.


Vi frygter, at det hurtigt vil blive til langtidsparkering for udenlandske lastvogne, men her er jo hverken toiletter eller andre faciliteter.

Hans Jørgen Hansen, direktør for Fairtrans.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Udvalg vrager planer for 180 meter høje møller i Tjæreborg Enge: Byråd skal dog træffe den endelige beslutning

Annonce