Annonce
Billund

Lars Hansen fik sparket i håndtrykssag: Nu appellerer han sin eksklusion

Byrådsmedlem Lars Hansen (tidligere V) beder nu Venstres generalforsamling i foråret om at tage ham tilbage i partiet. Arkivfoto: Martin Ravn
Byrådsmedlem Lars Hansen accepterer ikke, at Venstre har ekskluderet ham. Han appellerer beslutningen, som nu skal op på generalforsamlingen til foråret.

Grindsted: Byrådsmedlem Lars Hansen accepterer ikke kommunebestyrelsens beslutning om at smide ham ud af Venstre. Han har netop appelleret den afgørelse og sendt en anke til bestyrelsen. Dermed bliver sagen om hans eksklusion til en sag for alle Venstres medlemmer ved generalforsamlingen til foråret.

Lars Hansen blev smidt ud af partiet i forbindelse med sagen om tvungent håndtryk ved grundlovsceremonier i Billund Kommune. Her stemte Lars Hansen imod. Han blev i første omgang opfordret til selv at gå. Det nægtede han, og så gav bestyrelsen ham sparket.

Siden er det blandt andet på Facebook strømmet ind med tilkendegivelser fra folk, som bakker ham op i at have en holdning og stå ved den. Det vil han nu have prøvet af ved generalforsamlingen.

- Jeg håber, at Venstres medlemmer synes, at der er plads til et Venstremedlem, der siger sin mening og holder fast i den, siger han.

Annonce

Lars Hansen fik mange stemmer

Lars Hansen fik ved seneste kommunalvalg 278 stemmer for Venstre.

Det var 6. bedst i Venstre i kommunen, og han var den Venstre-politiker fra Grindsted, der skaffede flest stemmer efter borgmester Ib Kristensen.

Lars Hansen er medlem af byrådets økonomiudvalg.

Han fortsætter i Billund Byråd som løsgænger, indtil Venstres generalforsamling evt. tager ham til nåde.

Personligt

I sin anke skriver Lars Hansen, at han ikke mener, at han har fået en klar og entydig begrundelse for, hvorfor han skulle smides ud. Der er nævnt både håndtrykssagen, debatten om Stenderup Skole samt hans til tider hårde tone i debatten.

Han peger også på, at der tidligere i Venstre har været så højt til loftet, at medlemmer, der direkte udfordrede borgmester Ib Kristensen og gik efter hans post, endte som henholdsvis gruppeformand og formand for et af de politiske udvalg (Robert Terkelsen og Klara Lyskjær Noer). Han nævner også, at tidligere byrådsmedlem Ruth Lauridsen i 2013 var meget kritisk overfor budgettet og blev efter valget formand for social- og sundhedsudvalget.

- Jeg mener ikke, det er politikeren Lars Hansen, de kan have noget imod. Det er personen Lars, de er gået efter. De har bare ledt efter en eller anden mulighed. Jeg er generelt nok bare i vejen i forhold til, hvad der fremadrettet skal ske i Venstre, siger Lars Hansen.

- Skal du da være den nye borgmester?

- Det tror jeg ikke.

Lars Hansen håber, at generalforsamlingen vil underkende bestyrelsens beslutning om at ekskludere ham, så han efter generalforsamlingen igen kan sidde i byrådet for Venstre.

Højst usædvanligt

Peter Fredensborg, gruppeformand i Venstre, kalder hele sagen om Lars Hansen "højst usædvanlig".

- Nu er det op til generalforsamlingen at tage beslutning, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce