Annonce
Indland

Lars Larsen får vej opkaldt efter sig i Nordjylland

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Centervej i Gatten omdøbes til Lars Larsens Vej, efter at Jysk-stifteren for syv uger siden døde.

Lars Larsen får opkaldt en vej efter sig i Nordjylland. På vejen ligger det golfresort, som Lars Larsen ejede indtil sin død for syv uger siden.

Det skriver TV2 Nord.

Jysk-stifteren døde den 19. august i år, 71 år gammel. I hans minde omdøber Vesthimmerlands Kommune Centervej i Gatten til Lars Larsens Vej.

- En passende gestus til en af landets største erhvervsledere nogensinde på et sted, der virkelig betød utrolig meget for ham, siger borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Per Bach Laursen (V), til TV2 Nord.

På vejen, der kommer til at bære Lars Larsens navn, ligger Himmerland Golf og Spa Resort, som forretningsmanden var ejer af.

Omdøbningen af vejen betyder, at Himmerland Golf og Spa Resort nu er at finde på Lars Larsens Vej 1.

Erhvervsmanden var passioneret omkring golf og etablerede blandt andet golfturneringen Made In Denmark. Turneringen blev i 2014 til 2017 afholdt på hans golfresort.

- Han var med til at sætte Vesthimmerlands Kommune på verdenskortet. Da man besluttede, at der skulle laves en Europatour, så var det den største sportsbegivenhed i Danmark nogensinde, siger Knud Kristensen (K), tidligere borgmester i kommunen, til TV2 Nord.

Lars Larsens søn fortæller, at stedet altid været et vigtigt sted for Lars Larsens familie.

- Derfor er vi også meget beærede over, at Vesthimmerlands Kommune har besluttet at Centervej fremover skal hedde Lars Larsens Vej, siger Jacob Brunsborg, der i dag er bestyrelsesformand i Jysk, til TV2 Nord.

To måneder før sin død trak Lars Larsen sig fra bestyrelsen i Jysk, som han stiftede i 1979 og siden er blevet til en verdensomspændende koncern med 2800 butikker i 52 lande.

Med en formue, der i 2018 blev opgjort til 35,1 milliarder kroner, var Lars Larsen Danmarks fjerderigeste person.

/ritzau/

Annonce
Læs nyheden hos TV2 Nord
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce