Annonce
Erhverv

Lars Larsens bisættelse bliver uden højttalere foran kirken

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Der ventes kun plads til venner, familie og forretningsforbindelser i kirken til Lars Larsens bisættelse.

Når erhvervsmanden Lars Larsen torsdag klokken 14 bisættes fra Sejs-Svejbæk Kirke ved Silkeborg, vil der i kirken kun være plads til folk, der kendte ham.

Det skriver Midtjyllands Avis.

Det har været meldt ud, at alle er velkommen til begravelsen, men man skal ikke forvente plads i kirken, der er forbeholdt Lars Larsens familie, venner og forretningsforbindelser.

Bedemand Gert Kristoffersen fra Resenbro Begravelsesforretning havde tidligere luftet muligheden for, at der kunne komme højttalere op uden for kirken, så interesserede kunne følge bisættelsen.

Men det kommer til at forløbe som en helt almindelig bisættelse uden højttalere. Det fortæller sognepræst Marie Ginnerup Vestergaard.

- Og så håber jeg, at folk har den pli og moral, der skal til. At man respekterer, at familien er i sorg, og at man respekterer ligvognen, når den kører fra kirken, siger Marie Ginnerup Vestergaard til Midtjyllands Avis.

- At man eksempelvis viser den sidste respekt ved at holde tilbage i bil, og hvis man kommer på cykel, må man også gerne standse, siger hun.

Der er plads til omkring 180 mennesker i kirken. Marie Ginnerup Vestergaard har ikke nogen fornemmelse af, hvor mange mennesker der møder frem til bisættelsen.

Efter ceremonien i kirken vil familie og forretningsforbindelser mødes på Jysks hovedkontor i Brabrand.

Lars Larsen døde mandag morgen, 71 år gammel. Han havde i flere måneder været syg af leverkræft.

Lars Larsen efterlader sig sin kone, Kristine, to børn og fire børnebørn.

Sønnen Jacob Brunsborg har overtaget posten som bestyrelsesformand i Jysk, som Lars Larsen stiftede i 1979.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på Midtjyllands Avis'' hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce