Annonce
Erhverv

Lars Larsens imperium henter nyt rekordoverskud

Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Lars Larsen Group, der blandt andet ejer Jysk, har i seneste regnskabsår hentet et rekordstort overskud.

Lars Larsen Group, der blandt andet ejer Jysk, har hentet et rekordstort overskud før skat i det seneste år. Det oplyser koncernen mandag.

Koncernen indeholder flere forskellige forretningsdele og har for det regnskab, der lukkede i 2019, haft en omsætning på 34,7 milliarder kroner, mens overskuddet før skat lyder på 3,7 milliarder kroner.

Det er lige en decimal bedre end det foregående år, der endte med et overskud før skat på 3,6 milliarder kroner.

Efter Lars Larsens død i august sidste år overtog hans familie 99 procent af ejerskabet af Lars Larsen Group, og det er hans søn Jacob Brunsborg, der er bestyrelsesformand.

De fleste vil måske forbinde Lars Larsens forretningsimperium med kæden Jysk. Lars Larsen Group indeholder dog også mange andre ben, og det er her, at overskuddet er blevet løftet.

Blandt andet forvalter Lars Larsen Group et ejerskab i hotel- og golfanlægget Himmerland Golf & Spa samt sushi-kæden Letz Sushi.

I en pressemeddelelse om regnskabet fremhæves Actona Company, der laver moderne møbler, SengeSpecialisten, og Scancom, der laver udendørsmøbler, for forbedringerne i deres regnskab.

Kæden Jysks overskud er derimod dykket.

- Grundet meget store investeringer kom Jysk ud af regnskabsåret med et lidt mindre overskud end året før, siger Jacob Brunsborg i pressemeddelelsen til regnskabet.

Lars Larsen Group kæmper også med at få bedre resultater ud af blandt andet Himmerland Golf og Spa Resort samt Letz Sushi.

- På trods af at indtjeningen endnu engang er historisk høj, er der stadig selskaber, der leverer negativt afkast, siger Jacob Brunsborg i pressemeddelelsen.

- Derfor har vi i seneste regnskabsår gennemført betydelige investeringer i blandt andet Himmerland Golf & Spa Resort og Letz Sushi.

- På den baggrund forventer jeg også, at vi vil se forbedrede resultater allerede i indeværende regnskabsår.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Stor ståhej for ingen krænkelse

Det er fastelavnstid og dermed højsæson for det at klæde sig ud, og hvis du tror, at det er sjov og ballade, har du sovet i timen. Udklædning tager man ikke let på i dag. Der er vildt mange hensyn, der skal tages. En god udklædning skal ikke bare være flot, sjov, vellignende eller godt tænkt. Den skal være politisk korrekt. Ve dig, hvis du begår en fejl. TV2-vært Mette Helena Rasmussen, mest kendt fra programmet Nybyggerne, tog et muslimsk tørklæde på og lagde et billede af sig selv på Instagram. Klar til fest. Så stod hun ellers for skud. Som var hun selve tønden til en fastelavnsfest, haglede slagene ned over hende. Hun blev kaldt racist. Hun blev kaldt dum. Hun skyndte sig at undskylde. Det er den typiske reaktion i sådanne sager. En hurtig undskyldning. Det var også sådan Canadas premierminister, Justin Trudeau, i efteråret, krisehåndterede, da et gammelt billede fra en udklædningsfest i 2001 dukkede op. Det viste ham som Aladdin med ansigtet malet brunt. Undskyld. Undskyld. At man tyr til undskyldning og tilbagetog, når uvejret rejser sig, er forståeligt. Kritikken er ofte overvældende, og stemplet Racist er voldsomt. Det ville dog være befriende om nogen turde møde larmen med et: Ti dog stille. Det er så uhyre let at blive krænket, og mange lever tilsyneladende deres digitale liv i en evig på jagt på sager, der kan stimulere raseriet, og det var lige præcis en sådan gruppe tapre netsoldater, som for i flint i kommentarsporet, da Mette Helena Rasmussen havde lagt sit billede på nettet. Programmet ”Kulturen på P1” undersøgte sagen, talte med en række muslimske kvinder – ikke en var provokeret eller krænket. Alle var derimod forbløffede over hele affæren. Det vil tynde så dejligt ud i krænkelsesdebatterne, hvis vi hver især nøjes med at blive krænket på egne vegne. Føler vi os alligevel draget til at tage en minoritet i forsvar, det behov kan opstå, vil det klæde engagementet, om vi sikrer os, at vores hjælp og indsats faktisk er efterspurgt af dem, vi har tænkt os at agere talsmænd for. Og er den ikke det: Så ti dog stille.

Annonce