Annonce
Sønderborg

Lastbilchauffører genser hinanden 25 år efter firmalukning

25 år siden afhændede Svend Aage Barsøe sit store transportfirma. Nu mødes tidligere ansatte for at mindres gamle dage. Privatfoto
Vognmand Svend Aage Barsøe i Rinkenæs havde en overgang Danmarks største flåde af eksportlastbiler. Nu samles 46 tidligere ansatte for at mindes gamle dage.

Sønderjylland: Svend Aage Barsøe var en af Danmarks mest respekterede og kendte eksportvognmænd, ind til han i 1994 trak sig tilbage og afhændede sit firma med afdelinger blandet andet i Rinkenæs og Padborg. I sine velmagtsdage var han indehaver af den største flåde af eksportbiler i Danmark.

- Jeg kørte lastbil mellem B&O i Struer og Paris, husker Lindy Olesen, der var ansat 2-3 år i firmaet midt i 1970'erne.

Nu har han sammen med en anden tidligere ansat Rolf Schmidt taget initiativ til samle medarbejderne fra den gang. Noget der aldrig er lykkedes før trods flere forsøg. 46 fra nær og fjern har tilmeldt sig arrangementet, der foregår på Holbøl Landbohjem den 5. oktober.

- Svend eller "onkel", som han blev kaldt, brugte altid Holbøl Landbohjem, når han holdt fødselsdag eller andre fester, så selvfølgelig skal der være der, forklarer Lindy, der i dag er 66 år, men stadig arbejder som chauffør - nu hos Flextrafik i Haderslev-området.

Annonce

Svend eller "onkel" som han blev kaldt brugte altid Holbøl Landbohjem, når han holdt fødselsdag eller andre fester, så selvfølgelig skal der være der

Lindy Olesen, arrangør

Overtog stor konkurrent

Svend Aage Barsøe startede sin vognmandsforretning i Aabenraa i 1957 med én eksportbil. Den blev udvidet og forretningen flyttede i 1958 til Rinkenæs. Udviklingen gik hurtig og den aktive vognmand fik pladsproblemer i sin forretning og behov for eget værksted.

Det løste Svend Aage Barsøe ved at overtage Rinkenæs' gamle mejeri. I slutningen af 70'erne begyndte det at gå rigtig hurtigt. I 1978 overtog Svend Aage Barsøe den meget kendte vognmand Knud Hansens forretning og derved fik firmaet afdelinger i både Sverige og København.

Derefter gik Svend Aage Barsøe i gang med at udskifte den omfattende vognpark, og det resulterede i på den tid største ordre nogensinde til en dansk Scania-forhandler. Ordren til Diesel-Gaarden A/S lød dengang på 24 nye lastbiler, 20 køletrailere og samt syv påhængsvogne.

Vognparken rundede på et tidspunkt over 100 trækkende enheder, hvorved Svend Aage Barsøe var indehaver af den største flåde af eksportbiler i Danmark.

Den gamle enke kommer

Siden etablerede virksomheden afdelinger i både København, Aarhus, Padborg, Helsingborg og Luxemburg. Vognparken bestod både af tipbiler, tankbiler, presenningbiler og kølebiler, hvormed der blev kørt overalt i Europa.

Svend Aage Barsøe trak sig tilbage fra transporterhvervet i 1994 og solgt sin forretning. Siden levede han en stille pensionisttilværelse i Gråsten med sin hustru. Han døde 8. april sidste år - 90 år gammel.

Derimod lever den 90-årige enke Fru Lis Barsøe, som i sin tid bare blev kaldt "mor Lis" stadig. Hun kommer sammen med de to døtre og svigersønner til jubilæumsfesten i Holbøl 5. oktober.

- Hun vil gerne hilse på chaufførerne. Det er rigtig flot, at 46 mand har tilmeldt sig, når det nu er første gang. Der er mange, som ikke har set hinanden i 25 år. Der skal nok blive fortalt nogle historier fra den gang, lyder det begejstret fra arrangør Lindy Olesen.

Vognparken rundede på et tidspunkt over 100 trækkende enheder, og var dermed den største flåde af eksportbiler i Danmark. Privatfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce