Annonce
Sydjylland

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Det fremgår, at antallet af udenlandske lastbiler, som bliver taget for ulovlig cabotagekørsel i politiets kontroller, er godt og vel tredoblet. Fra 34 tilfælde i de to første kvartaler af 2018 til 129 tilfælde i samme tidsrum i 2019, hvor politiet har truffet fældende afgørelser, der blandt andet dækker over bøder. Arkivfoto: Claus Thorsted
Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019.
Annonce

Flere og flere rumænske, polske og litauiske lastbiler kører varer til dumpingløn i Danmark og flere og flere bliver også knaldet for ulovlig cabotagekørsel.

Det viser nye tal fra rapporten om den såkaldte myndighedsindsats, hvor blandt andet politiet redegør for, hvordan det går med at bekæmpe social dumping. Det skriver Fagbladet 3F.

Det fremgår, at antallet af udenlandske lastbiler, som bliver taget for ulovlig cabotagekørsel i politiets kontroller, er godt og vel tredoblet. Fra 34 tilfælde i de to første kvartaler af 2018 til 129 tilfælde i samme tidsrum i 2019, hvor politiet har truffet fældende afgørelser, der blandt andet dækker over bøder.

Cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. Det må de godt. Som reglerne er nu, må de også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Ofte forbliver de udenlandske lastbiler dog i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotagekørsel, og det er dem, som politiet i stigende grad får slået kløerne i.

Det fremgår af tallene, at politiet i de to første kvartaler af 2018 stoppede 2.842 lastbiler. Tallet i den samme periode 2019 lå på 3.197 lastbiler.

Annonce

Ofte høje bøder

Det er politiets tre tungvognscentre, der kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel i Danmark bliver overholdt.

Politikommissær Claus Kjær-Pedersen, leder i Tungvognscenter Nord, peger på, at politiet har intensiveret indsatsen og gravet lidt dybere.

- Vi vurderer jo hele tiden, hvor dybt vi skal grave, når vi stopper lastbilerne ude på vejene. De fleste sager anlægger vi, fordi vi er sikre på, at de holder hele vejen frem til domfældelse, siger Claus Kjær-Pedersen, der oplyser, at sagerne ofte fører til høje bøder.

Ove Holm, underdirektør i arbejdsgiverforeningen for den danske transportbranche DTL Danske Vognmænd, roser politiet for godt arbejde og understreger, at det er utrolig vigtigt, at politikerne bliver ved med at prioritere indsatsen mod ulovlig cabotagekørsel.

- Det er der tydeligvis behov for med så mange lastbiler, som politiet fanger i deres kontroller, siger Ove Holm.

Formand for 3F Transport Jan Villadsen peger også på behovet for politisk handling.

Han henviser til december 2018, hvor et enigt Folketing efter Padborg-skandalen, hvor filippinske chauffører boede i en slumlejr og arbejdede for 20 kroner i timen, vedtog, at Danmark skal have regler, der sikrer dansk løn for al transport i Danmark.

- Jeg ser frem til, at Folketinget hurtigst muligt vedtager det lovforslag, der ligger klar og som kan sikre fair konkurrence og forhindre løndumping, siger Jan Villadsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Tanja har været sygemeldt med stress tre gange: - Jeg kan bedre holde til presset, når jeg arbejder hjemme

Kolding

Nyt forsøg i Kolding Kommune: Nu må Tanja og kollegaerne arbejde hjemme i op til tre dage om ugen

Annonce