Annonce
112

Lastbiluheld med skinker: Vindmølletransport får 22 timers ufrivilligt ophold i Ribe

Kenneth Larsen, chauffør på en af følgebilerne fra firmaet Clem & Søn fra Skive, som ledsager den vindmølletransport, der blev 22 timer forsinket ved Ribe som følge af uheldet med lastbilen, som væltede i rundkørslen ved Haulundvej og Haderslevvej. Foto: Ole Maass.
Kenneth Larsen arbejder for firmaet Clem & Søn fra Skive, som sørger for følgebiler til de store vindmølletransporter. Han tog det med ophøjet ro, at han skulle tilbringe godt 22 timer ekstra syd for Ribe som følge af uheldet med den væltede lastbilen, som transporterede skinker.

RIBE: Kenneth Larsen er følgebil-chauffør og som sådan er han vant til lidt af hvert. Blandt andet også at få fuck-fingre af aggressive bilister, som ikke kan forstå, at de skal tage hensyn til følgebiler og vindmølletransporter, som højest må køre 60 kilometer i timen - og som fylder ekstra meget på vejene.

Men mandag aften var udfordringen for Kenneth Larsen så en hel anden, da han i sin gule følgebil fra firmaet Clem & Søn i Skive var på vej fra Hjordkær ved Aabenraa til Aggesund ved Limfjorden. Kenneth Larsen var med for at ledsage en 150 ton tung vindmølletransportbil, men kort før klokken 20 mandag aften blev vindmølletransport og følgebiler standset på Haderslevvej, mellem jernbaneoverskæringen og rundkørslen, hvor lastbilen med skinker var væltet.

- Vi var i en karavane af vindmølletransporter og følgebiler, og den ene vindmølletransport og to følgebiler var nået igennem rundkørslen, da de ringede til mig og sagde, at vi skulle standse, inden vi nåede ind i rundkørslen. De fortalte, at der var sket et uheld, beretter Kenneth Larsen tirsdag formiddag ved 11-tiden.

På det tidspunkt har han tilbragt 15 timer ufrivilligt, syd for Ribe - og der er udsigt til yderligere syv timer i det sydvestjyske.

- Vi må kun køre fra klokken 18 om aftenen til klokken 6 om morgenen. Så når den væltede lastbil er fjernet skal vi lige igennem rundkørslen og ind på en sidevej, før vi må køre igen klokken 18, fortæller Kenneth Larsen.

Annonce
Den 150 ton tunge lastbil med dele til en vindmølle holdt tirsdag formiddag på Haderslevvej og kunne ikke komme videre. Foto: Ole Maass.

Dirigerede trafikken

Han fik også selv en rolle i forbindelse med uheldet i rundkørslen mandag aften. Han brugte nemlig sin følgebil til i Damhus at blokere for trafikken på Haderslevvej, så bilisterne i stedet blev ledt ad Strengevej ind gennem Lustrup - for derved at forhindre, at bilerne endte i en kø på Haderslevvej.

I sin følgebil har Kenneth Larsen både blå blink og kegler til at regulere trafikken i en situation som den, der opstod mandag aften.

- Vi har fået et specialkursus, så vi kan træde til, når det er påkrævet, som det var her. Det eneste, der var lidt træls var, at regnen stod ned i stænger, da jeg skulle dirigere trafikken, siger Kenneth Larsen med et skævt smil.

Ved midnatstid lagde han sig til at sove i følgebilen på Haderslevvej. Han har en køje i bilen, og der er oliefyr, så der er ingen problemer med at holde varmen.

- Og vi fik lov til at bruge toiletter og faciliteter ved Storkesøen. Vi har også været inde i byen og hente rundstykker. Så vi har ikke haft noget at klage over i Ribe - bortset fra, at vi altså lige blev 22 timer forsinket, lyder det fra Kenneth Larsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Med fingrene i fælleskassen: Hvor meget bliver mon ikke opdaget?

Det er en fortærsket vittighed i mediebranchen, at der er for få naturkatastrofer og for lidt korruption i Danmark til, at man kan bedrive ordentlig journalistik. Måske står talemåden for fald. Det skyldes hverken den tørre sommer sidste år eller det våde efterår i år, men mere at tilliden til vores offentlige instanser er under pres. Det er ikke bare korruption, vi ser, men også offentligt ansatte lederes tilbøjelighed til at skaffe penge eller fordele til sig selv i kraft af deres job. Og det er mindst lige så slemt. Vi kunne her i avisen i denne uge fortælle, at en politiassistent og en politikommissær fra Esbjerg er tiltalt for at have instrueret en betjent i ikke at undersøge lovligheden af en knallert involveret i et færdselsuheld. Knallertens fører var søn af en politikommissær. Politifolkene er nu tiltalt for misbrug af offentlig stilling. Det var også i denne uge, der bød på en skrækhistorie om, at to tidligere ansatte ved Forsvarets Ejendomsstyrelse er tiltalt for at have modtaget bestikkelse på henholdsvis 1,7 million og 35.250 kroner. Dømmes de tiltalte, slutter de sig til den alt for lange række af sager, som svækker vores tillid til, at myndigheder og deres ansatte til enhver tid vil handle i fællesskabets interesse. Vi har Britta Nielsen-sagen. Vi har den ansatte i Skat, der blev idømt fire et halvt års fængsel for at hjælpe en ven med at få udbetalt uberettiget refusion af udbytteskat. Vi havde for nogle år siden sagen om it-firmaet Ateas bestikkelse af ansatte i Region Sjælland. Så er det jo, at man ikke kan lade være med at spekulere på, hvor mange lignende forbrydelser der ikke bliver retsforfulgt. Sikkert en hel del, vil mange nok gætte på. Når vi tænker sådan, er vi et skridt nærmere ved at miste tilliden til vores myndigheder og vores vilje til at betale skat til at opretholde dem. Det er dybt alvorligt. Politikerne har et arbejde at gøre, og det haster mere, end de måske selv er klar over.

Annonce