Annonce
112

Lastbiluheld med skinker: Vindmølletransport får 22 timers ufrivilligt ophold i Ribe

Kenneth Larsen, chauffør på en af følgebilerne fra firmaet Clem & Søn fra Skive, som ledsager den vindmølletransport, der blev 22 timer forsinket ved Ribe som følge af uheldet med lastbilen, som væltede i rundkørslen ved Haulundvej og Haderslevvej. Foto: Ole Maass.
Kenneth Larsen arbejder for firmaet Clem & Søn fra Skive, som sørger for følgebiler til de store vindmølletransporter. Han tog det med ophøjet ro, at han skulle tilbringe godt 22 timer ekstra syd for Ribe som følge af uheldet med den væltede lastbilen, som transporterede skinker.
Annonce

RIBE: Kenneth Larsen er følgebil-chauffør og som sådan er han vant til lidt af hvert. Blandt andet også at få fuck-fingre af aggressive bilister, som ikke kan forstå, at de skal tage hensyn til følgebiler og vindmølletransporter, som højest må køre 60 kilometer i timen - og som fylder ekstra meget på vejene.

Men mandag aften var udfordringen for Kenneth Larsen så en hel anden, da han i sin gule følgebil fra firmaet Clem & Søn i Skive var på vej fra Hjordkær ved Aabenraa til Aggesund ved Limfjorden. Kenneth Larsen var med for at ledsage en 150 ton tung vindmølletransportbil, men kort før klokken 20 mandag aften blev vindmølletransport og følgebiler standset på Haderslevvej, mellem jernbaneoverskæringen og rundkørslen, hvor lastbilen med skinker var væltet.

- Vi var i en karavane af vindmølletransporter og følgebiler, og den ene vindmølletransport og to følgebiler var nået igennem rundkørslen, da de ringede til mig og sagde, at vi skulle standse, inden vi nåede ind i rundkørslen. De fortalte, at der var sket et uheld, beretter Kenneth Larsen tirsdag formiddag ved 11-tiden.

På det tidspunkt har han tilbragt 15 timer ufrivilligt, syd for Ribe - og der er udsigt til yderligere syv timer i det sydvestjyske.

- Vi må kun køre fra klokken 18 om aftenen til klokken 6 om morgenen. Så når den væltede lastbil er fjernet skal vi lige igennem rundkørslen og ind på en sidevej, før vi må køre igen klokken 18, fortæller Kenneth Larsen.

Den 150 ton tunge lastbil med dele til en vindmølle holdt tirsdag formiddag på Haderslevvej og kunne ikke komme videre. Foto: Ole Maass.
Annonce

Dirigerede trafikken

Han fik også selv en rolle i forbindelse med uheldet i rundkørslen mandag aften. Han brugte nemlig sin følgebil til i Damhus at blokere for trafikken på Haderslevvej, så bilisterne i stedet blev ledt ad Strengevej ind gennem Lustrup - for derved at forhindre, at bilerne endte i en kø på Haderslevvej.

I sin følgebil har Kenneth Larsen både blå blink og kegler til at regulere trafikken i en situation som den, der opstod mandag aften.

- Vi har fået et specialkursus, så vi kan træde til, når det er påkrævet, som det var her. Det eneste, der var lidt træls var, at regnen stod ned i stænger, da jeg skulle dirigere trafikken, siger Kenneth Larsen med et skævt smil.

Ved midnatstid lagde han sig til at sove i følgebilen på Haderslevvej. Han har en køje i bilen, og der er oliefyr, så der er ingen problemer med at holde varmen.

- Og vi fik lov til at bruge toiletter og faciliteter ved Storkesøen. Vi har også været inde i byen og hente rundstykker. Så vi har ikke haft noget at klage over i Ribe - bortset fra, at vi altså lige blev 22 timer forsinket, lyder det fra Kenneth Larsen.

Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Chefanklager i slumlejr-sag: Tre ledende personer i Kurt Beier er tiltalt

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Politiet tiltaler Kurt Beier for groft ågeri i sag om slum-lejr: Kræver fængselsstraf

Leder

Hvorfor er aktivister så forudsigelige?

Danmark

Udenlandske turister fravælger Danmark: Venstre opfordrer til at fjerne seksdages-regel omgående

Trekantområdet

28-årig i grundlovsforhør: To mænd fra Vejle mistænkes for at voldtage 11-årig dreng sammen

Annonce