Annonce
Erhverv

Lavere priser på vindmøller tærer på Vestas' overskud

Vestas fik et overskud på lidt mere end fem milliarder kroner i 2018. (Arkivfoto)

Prisen på vindmøller er faldet de seneste år, og det har sat sig i resultaterne hos Vestas.

Lavere priser på vindmøller presser indtjeningen hos Vestas, der i 2018 måtte se overskuddet falde knap 24 procent til 5,1 milliarder kroner.

Det viser vindmølleproducentens årsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Vestas' omsætning steg i løbet af 2018 en smule til 75,6 milliarder kroner.

Mens indtjeningen er skrumpet, kan Vestas til gengæld glæde sig over, at antallet af nye ordrer var rekordhøj i 2018.

Samlet fik vindmølleproducenten ordrer på nye møller til en samlet kapacitet på 14.214 megawatt. Det er en fremgang på 27 procent sammenlignet med sidste år.

Vestas-topchef Anders Runevad mener, at prisfaldene på vindmøller åbner muligheder fremadrettet.

- I 2018 manifesterede vindenergi sin position som den billigste energikilde i mange dele af verden, hvilket skaber enorme vækstmuligheder for industrien på lang sigt og hård konkurrence på kort sigt, siger han i en kommentar til regnskabet.

For 2019 forventer Vestas en højere omsætning end året før. Vindmølleselskabet varsler dog samtidig, at indtjeningen igen kan komme til at falde.

Overskudsgraden - hvor stor en andel af omsætningen der er tilbage, når regningerne er betalt - forventes at lyde på 8-10 procent mod 9,5 procent i 2018.

Paradokset mellem mange ordrer med lavere priser vil ifølge Sydbanks analytiker Jacob Pedersen fortsætte i 2019.

- Vestas lander væsentligt flere ordrer end forventet. Det er godt for 2019, siger han.

- Bagsiden af medaljen er det prispres, som har betydet lavere priser på de ordrer, man har vundet i 2018. Det giver sig udslag i, at indtjeningen ikke bliver helt så forventet i 2019.

Vestas løsning bliver ifølge Jacob Pedersen at presse omkostningerne ned.

- Man arbejder med modulopbyggede møller - sådan lidt en legoklods-opbygning af vindmøller, siger han.

- Det kommer til at sænke omkostningerne for Vestas, men kommer også til at give nogle mere effektive vindmøller, så Vestas kan beholde sit forspring på landjorden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce